NVP ze dne 22. října 1959

Hlavním úkolem PVOS bylo zajištění obrany vzdušného prostoru státu a nedotknutelnosti jeho vzdušných hranic...

Moderátor: Netopýr

Odpovědět
Permaktron
Experimentátor
Příspěvky: 271
Registrován: 07.02. 2008 23:24
Bydliště: České království
Kontaktovat uživatele:

NVP ze dne 22. října 1959

Příspěvek od Permaktron » 27.07. 2008 20:39

Ve čtvrtek 22.10.1959 v 09.00 hodin ráno vzlétly za účelem cvičného letu ze základny v Memmingenu dva americké letouny F-84F Thunderstreak, které patřily do sestavy 1. letky 34. stíhací bombardovací eskadry německé Luftwafe.

Meteorologické podmínky však nebyly příznivé. Mlha, husté mraky a mrholení. Pilotům navíc ve vzduchu zkolabovaly navigační přístroje a ztratili spojení se základnou. Asi za hodinu letouny přeletěly státní hranici a dostaly se nad území Československa. Protiletadlová obrana ČSR byla v pohotovosti. Letouny mezitím zabloudily do míst kóty Dyleň.
Vedoucí letoun zachytil v mlze o vrcholky stromů kopce Lžičák a urazil obě přídavné palivové nádrže. Pilot letadla R.G.Hoffmann se okamžitě katapultoval a jeho středoplošník se zřítil v 10.33 hodin do lesa asi 2 km severozápadně od zaniklé vesnice Lohhäuser (Slatina) a explodoval. Jakmile spatřil pilot druhého letounu H.Kraus jasný záblesk v mlze, neunesl tíhu okamžiku a rovněž provedl katapultáž. Krátce poté jeho stroj havaroval. Ani jeden z pilotů nebyl zraněn a bezprostředně po havárii byli oba v bažinatém a hustém lesním terénu zadrženi příslušníky Pohraniční stráže.

Průzkumem terénu na směru letu a v prostoru havárie bylo zjištěno:
U hraničního mezníku 16 asi 300 metrů od státní hranice byla na našem území nalezena přídavná nádrž na benzín, značně deformovaná. Kromě toho ve stejném místě bylo uraženo několik špiček smrků. Dále, asi 100 metrů na vnitřní straně drátěného zátarasu byla nalezena druhá přídavná nádrž, celkem v dobrém stavu. Z toho lze usuzovat, že vedoucí letadlo pilota Krause zachytilo o vrcholky stromů 1 400 až 1 600 metrů od místa havárie letadel.
Letadla byla nalezena hořící, úplně zničená, trosky byly rozmetány po lese v okruhu asi 100 metrů kolem místa nárazu. Ve vzdálenosti asi 100 až 200 metrů od místa pádu, na ose letu, byla nalezena sedadla pilotů v dobrém stavu.
F-84F_Thunderstreak.jpg
Výslechem zadržených pilotů bylo zjištěno, že startovali v 09.00 hodin z letiště v Memmingenu s úkolem procvičit let za špatného počasí. Pilot Kraus měl kontrolovat let Hoffmanna. Během letu ztratily letouny orientaci a Kraus se snažil navázat spojení s letištěm ve Fürstenfeldbrucku, odkud dostal povel k provedení obrátky a k snížení výšky na 7 000 metrů. Dále měla letadla přistát na letišti v Memmingenu, protože pilot Hoffmann měl údajně nedostatek kyslíku. Po obdržení tohoto rozkazu už dále spojení s nikým nenavázal pro poruchu radiostanice. Před vystřelením hlásil rádiem pilot Hoffman, že provádí katapultáž.
Narušením vzdušného prostoru byly ohroženy životy lesních dělníků, kteří se přibližovali do prostoru s nákladním autem společně s vedoucím hajným H.... z Kamence. Kompetentní složky ministerstva vnitra oba zadržené letce vyslechly a na základě provedených šetření dospěly k názoru, že narušení vzdušného prostoru Československa nebylo úmyslné. Po dohodě obou vlád byli piloti nakonec vydáni zpět do NSR. Německá strana musela zaplatit škody a další náhrady.

Zdroj: tzv. Hraniční knihy, Archiv CS PVO
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) Permaktron dne 10.08. 2008 13:31, celkem upraveno 1 x.

Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 840
Registrován: 06.02. 2008 17:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

Re: NVP ze dne 22. října 1959

Příspěvek od Netopýr » 27.07. 2008 23:08

Další zajímavé informace k tomuto narušení...

…22.října 1959, přesně v 10:07 se na obrazovce radiolokátoru československé PVO poprvé objevil neznámý skupinový vzdušný cíl…okamžitě mu bylo přiděleno číslo 6724. V 10:16:30 vzlétl MiG-19P pilotovaný kpt.Polákem od 5.stíhacího leteckého pluku z Plzně Líně do prostoru Cheb-Mariánské Lázně s úkolem přehradit neznámým narušitelům kurz. O to samé se měl pokusit v prostoru Bílovice-Nepomuk kpt.Ptáček se svým MiGem-17PF od 1.stíhacího leteckého pluku…

…dvojice neznámých letounů narušila československý vzdušný prostor 15 km západně od Mariánských Lázní v 10:24:30 v odhadované výšce 5500 m, aby jej vzápětí opustila v 10:28:45 u obce Starý Hroznatov. V 10:26 ze Žatce vzlétl třetí hotovostní stíhač kpt.Brunclík na MiGu-17PF. K vizuálnímu kontaktu nedošlo a ten radarový byl ztracen v 10:30 v prostoru Marktredwitz. Během tří minut oba letouny opět narušily hranice, v minimální výšce nedaleko hraničního mezníků číslo 16 a vzápětí havarovaly v lesnatém terénu v prostoru kóty 739. Oba piloti se katapultovali…

…Oněmi narušiteli byly příslušníci druhé letky Jagdbombergeschwader 34 „Algau“ západoněmecké Luftwaffe z letiště Memmingerberg v jihozápadním Bavorsku: jednalo se Uffz.Rolfa Hofmanna a StUffz.Helmut Krause a takto neslavně skončil jejich navigační let podle přístrojů na trase Memmingen-Dinkelsbuhl-Frankfurt/Main-Bitburg/Eifel-Zweibrucken-Heidelberg-Rotweill-Memmingen…

…havarovanými letouny byly Republic F-84F Thunderstreak s imatrikulacemi DD-107 (letoun Krause) a DD-108 (letoun Hofmanna)

…v roce 1992 byl na místě dopadu nalezen proudový motor Wright J65W-3 z letounu F-84F-40 imatrikulace DD-107 a výrobního čísla 51-9517.

…motor byl umístěn nejdříve do depozitáře Muzea letectví a kosmonautiky v Praze Kbelích, aby se o několik let později stal hlavním exponátem tamější výstavy „Vysoká rudá zeď“, kde je umístěný dodnes

…měl jsem kamaráda, který kdysi v muzeu vypomáhal a jednou, když budovali výše uvedenou výstavu, jsem ho poprosil o maličkost…dozvěděv se informaci, že po skončení výstavy asi silně zničený motor půjde do šrotu, projevil jsem přání vlastnit něco malého z dob jinak velmi horké studené války…

…a tak tedy vlastním pokroucenou lopatku turbíny z proudového motoru Wright J65W-3 letounu sériového čísla 51-9517, který se stal aktérem této zapomenuté drobné epizody z dob relativně minulých a přece ještě někdy tak živých…

…to místo, kde nyní ta lopatka chybí, je skryto v nánosu sádry, která za sklem vitríny imituje výjev z místa dopadu na západní hranici naší bývalé socialistické vlasti…věřit mi to může i nemusíte, můžete s mým postupem i nesouhlasit, ale řečeno slovy klasika je to asi jediné, co s tím můžete dělat…
motor_Wright J65W-3_01.jpg
lopatka_01.jpg
Poznámka: celý případ narušení československého vzdušného prostoru z uvedeného data je podrobně popsán v článku Tomáše Souška v časopise Letectví a kosmonautika č.18/1999 na straně 13/1165
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Odpovědět

Zpět na „Narušení vzdušného prostoru“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host