NVP z léta 1976

Hlavním úkolem PVOS bylo zajištění obrany vzdušného prostoru státu a nedotknutelnosti jeho vzdušných hranic...

Moderátor: Netopýr

Odpovědět
penzista
Specialista
Příspěvky: 52
Registrován: 07.02. 2010 16:55

NVP z léta 1976

Příspěvek od penzista » 23.03. 2011 23:57

Nejprve děkuji za tyto stránky a diskuse, které i po letech vybaví zasunuté vzpomínky, a především, že zde uváděné příspěvky a články jsou prosty primitivního politického hodnocení naší historie. ;)

Protože jsem v letech 1974-1976 sloužil v PVOS, nejprve jako žák ŠDZ Karviná a poté u 186. PLRP Pezinok, 4. odd. VU Dunajská Lužná ( nedaleko Slovnaftu Bratislava) tehdy vyzbrojen komplexem Dvina jako velitel palebné čety (podporučík zákl. služby) zažil jsem osobně NVP (narušení vzduš. prostoru) a o okolnostech bych se chtěl podělit s ostatními. Vzhledem k odstupu času si již nepamatuji přesná data a údaje.
Někdy v červnu 1976 bylo uskutečněno cvičení PVO v rámci celé Varšavské smlouvy, které trvalo čtyři dny. V této době se náš 4.odd. nacházel ve dvacetiminutové hotovosti, v době od 04.00 do 18.00 hod. byla vyhlášená bojová pohotovost, čas se počítal podle moskevského času. V průběhu dnů samozřejmě všechny obsluhy byly na svých místech, PA se skoro celý den vrtělo, ale tehdy jenom směrem k východu. Na obrazovce přehledového P-12 se přesouvaly cíle z Maďarska do Polska, z Polska k nám, z Ukrajiny do NDR, planšetistovi již z toho brněla ruka. Letadla na živo jsme ale neviděli, protože když se podíváte na na mapu, tak jsme byli cca 3 km od Maďarska a cca 12-15 km přes Petržalku do Rakouska, přesto jeden den se přes nás dopoledne přehnaly dva Suchoje s hvězdami asi v 2 km a hezky obloukem proletěly přes Petržalku a Děvín. Už si nepamatuji, zda rakušáci nejak reagovali. Náš velitel pplk. Matůš C. byl velký aktivista a činnost intenzívně prožíval, čímž byl známý v éteru 186.prlp,(jenom lehce odbočím-oddíl byl v květnu 1976 v Jamolicích na cvičení na divizním cvičišti cca 14 dnů. Matůš byl ve svém živlu a sám iniciativně žádal o přidělování cílů a činnosti oddílu, že směnu na VS tak nakrknul, že asi čtyři dny před skončením cvičení nechali oddíl zasáhnout l megatunovou pumou a byl totálně zničen, takže kluci si mohli odechnout a do konce cvičení se už jenom povalovali) vyběhl z VS a sledoval ten průlet a sám hlásil na VS pluku do Hlohovce " Vozduch". Když však v 18.00 odhoukala siréna poplach, tak všichni samozřejmě úplně vypnuli, protože od rána toho měli plné kecky. V těch dnech bylo krásné počasí sem tam nějaký cirus, pěkně teplo, takže každý se snažil vypadnout z rozpálených kabin ven. Vojáci se povalovali po trávě na okopech nebo kolem maringotek ( tyto sloužily jako zkrácená, protože objekt C se teprve stavěl a technika byla v polním postavení na poli).
Já jsem byl ubytovaný v C ( objekt komplexu raket a ramp)stále, protože jsem měl spolu s dalším VČ dřevenou buňku hned vedle PA a elektrocentrál. Z maringotky jsem slyšel znělku televizních novin a tuším že tehdy začínaly v 19.15hod. Procházel jsem se mezi kabinami a došel k VS, což byla maringotka přistavená ke kabině navedení, takže se dalo přecházet mezi oběma kabinami. Planšetista seděl mezi dveřmi na zemi a Matůš seděl na la vičce před kabinou. Přisedl jsem si k němu a nadávali jsme, že už by ten bordel měl skončit, že by se rád taky podíval domů. Po chvíli byl slyšet z dálky zvuk malého letadla. Někdy se stalo, že nad naším oddílem proletělo letadlo, ale to byla dopravní latadla při startu z Blavy, ne v tomto kurzu. Okolní kabiny nám bránily v rozhledu, ale Matůš zpozorněl. Když se objevil letoun v našem zorném poli, měl kurz cca severovýchod a letěl od Petržalky, prohodil jsem ironicky " američani nás jdou zkontrolovat". Jednalo se o civilní Cesnu nebo Piper, to už přesně nevím, výška cca 300-500 m, přímý kurz žádné manévrování, obloha jasná chvíli před západem slunce. Po tomto Matůš vyskočil jako odjištěné péro a vykřikl " naozaj!!!" Dvěma skoky byl v maringotce a křičel na pátrače čo to je za ciel!!! Ten byl vyjevený, že v éteru je ticho. Matůš popadl interkom a řval na VS do Hlohovce, že přes nás proletěla Cesna na kurzu z Rakouska a nikdo nedává souřadnice. Protože interkom byl ve všech kabinách, tak to bylo slyšet ze všech tlampačů. Na vlastní uši jsem slyšel jak důstojník z VS říká, " Matůš ty kokot, tobě jebe z toho tepla, čo tam zase vyvádíš?" To mohlo být asi 19.25 hod. SEČ. Matůš ještě jednou řval a udával údaje Vozduch. VS mu odpovídal, že se asi zbláznil, že si z nich střílí, a VS ještě oponovalo, že odpoledne nekde na Žitném ostrově měl létat nějaký Čmelák, že Matůš nepozná Čmeláka. S nadávkami a uraženou ješitností si velitel zase sedl na lavičku. Protože celá směna slyšela ten výstup, tak to bylo velké halo a všichni se začali rojit kolem našeho VS. Aby Matůš zachoval dekorum zařval na obsluhu přehledového RL P-12 co stál nedaleko, ať to nahodí, že se podívá co se bude dít. Rovněž tak na strojníka EC, který seděl na schůdkách rozvodné kabiny, aby nastartoval a nahodil napětí na kabiny, v případě BČ by náš provizorní kabel nebyl schopen kabiny i bez ramp utáhnout. Toto trvalo cca 5 min. a směna byla na místě po neobvyklém vyhlášení BP, všichni byli vyjevení co se děje, protože cvičení pro dnešek skončilo. Na přehledové obrazovce P-12 se objevil cíl v prostoru někde mezi Trnavou a Piešťanami. Mezi tím z interkomu zaznělo heslo pro BP a VS Hlohovec se jakoby probudilo, Matůš jim nyní vítězoslavně vrátil ty kokoty, že na ně nebude čekat a začal jim dávat souřadnice z naší P-12, protože nikdo v celé síti PVO o žádném letadle nevěděl a nesledoval je. Matůš řval vzrušením a požadoval " pridělení ciela ku zničení!!!" V těch letech na všechny potenciální narušitele v prostoru od Jindřichova Hradce po Petržalku startovala hotovost z Mošnova. Ovšem tentokrát to byl opravdu šrumec. Cca 1-2 min. po oficiálním vyhlášení poplachu se na obrazovce nad Moravskou Bránou objevily tentokrát dvě značky a pátrač, který vynášel trasu na planšet dělal úsečky dvakrát tak dlouhé než obyčejně. Ty Migy musely mít dlouhej oheň u zadku. Za pár otoček přehledového RL přeskočily Beskydy a byly u Trnavy. V té době se Cesna již otočila, vracela mezi Trnavou a Bílými Karpatami směrem k Bratislavě, To bylo 19.47 hod. Ty Migy měly asi co brzdit, protože ji přelétly ale otočkou ji znovu dostihly a potom v okruzích ji eskortovaly až do Bratislavy, kde ji donutily přistát kolem 20.00 hod. Když byl poplach odvolán, EC ztichly celá obsluha ještě seděla na svých místech a panovalo jakési divné ticho, dívali se po sobě a kupodivu nebyly slyšet nadávky a výlevy, jak to bylo obvyklé. Teprve po chvíli se mezi sebou začali všichni bavit a rozebírat vlastně co se stalo. Matůš byl zamlklý a zřejmě se mu v hlavě honily všelijaké myšlenky co ho čeká, zda to bude pojeb či pochvala, to bylo zatím ve vzduchu.
Nedaleko našeho oddílu u obce Rovinka byl útvar RTV, kde byly velké přehledové RL, kde rovněž museli narušitele vidět jenom očima, ale tehdy asi všichni užívali krásného podvečera po cvičení. Jenom kolega, který druhý den jel s gazíkem z Bratislavy na oddíl mi říkal, že zrovna když jel kolem odbočky u Rovinky k RTV, tak tam odbočovala kolona několika T 603 a za okny to byly samé zlaté zahrádky s velkýma hvězdama. Nechtěl bych být tehdy na tomto útvaru.
Po několika dnech celý oddíl nastoupil a přijeli nějací potentáti, už nevím zda to bylo z MNO či velitelství PVOS a byl přečten slavnostní rozkaz. Pplk. Matůš C. dostal pochvalu před nastoupenou jednotkou od MNO, myslím i finanční odměnu, strojník od P-12 dostal koženou tašku a písemnou pochvalu a operátor P-12, který jako první vyhledal a předal narušitele do sítě PVO dostal náramkové hodinky s věnováním od ministra obrany. Já jsem stál vedle své čety, i když jsem nebyl nijak odměněn, cítil jsem přece nějaké uspokojení, že tím výrokem " o kontrole američanů jsem to spustil".
Později jsem se dověděl od VKR, že osádku tvořili dva muži z nichž jeden byl údajně bývalý pilot USAF. Jak osádka dopadla nevím. Zřejmě to byla pěkně naaranžovaná provokace a prověrka schopností naší PVO a celé Varšavské smlouvy. Jak celý případ skončil jsem se tehdy ze své pozice samozřejmě nemohl dovědět, a myslím že vzhledem k ostudě, která na naši PVOS padla v rámci Varšavské smlouvy, že v době BoPo se 20 min. prohání u nás cizí letadlo a nikdo o něm neví (mimo nás), tak tento případ je někde hluboko uložen v archívu. Možná by stálo za to, celý případ osvětlit a publikovat se všemi souvislostmi. Možná se najde i další pamětník, který událost doplní či zpřesní.

Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 840
Registrován: 06.02. 2008 17:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

Upřesnění datumu

Příspěvek od Netopýr » 24.03. 2011 08:41

Děkujeme "penzistovi" za pochvalná slova a také za příspěvek... :)
P.S. Možná by bylo dobré, kdyby se ozval někdo, kdo si vzpomene na konkrétní datum tohoto narušení. ;)

Odpovědět

Zpět na „Narušení vzdušného prostoru“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host