Letecká katastrofa ze dne 11. dubna 1989

Za celou dobu existence stíhacího letectva došlo k mnoha leteckým mimořádným událostem. Na zemi i ve vzduchu...

Moderátor: Netopýr

Odpovědět
penzista
Specialista
Příspěvky: 52
Registrován: 07.02. 2010 16:55

Letecká katastrofa ze dne 11. dubna 1989

Příspěvek od penzista » 17.05. 2011 01:16

Havárie dvoumístného stíhacího letounu MiG-21

Nedávno jsem jel autem okolo železniční stanice Sokolnice-Telnice. Nedaleko stanice stojí charakteristické čtyřbytovky tzv. „gumodomky“ :D , pro vojáky, kteří sloužívali od začátku 60.let na na Prateckém kopci na tzv. Mohyle míru ( SVS 61.rtpr. a 76.plrb). Když jsem přejížděl koleje na tzv. sokolnické straně směrem do obce Telnice, uviděl jsem vedle silnice v trávě zarostlý malý pomníček :!: . Vybavil jsem si dávný příběh. Tato havárie je již popsána na jiných stránkách, ale nicméně ji přiblížím ze svého pohledu.

Dne 11.4. 1989, těsně před polednem, jsem se pohyboval vozidlem v brněnské části Komárov směrem na Tuřany. Náhle mne předjížděly, za houkání sirén, tři hasičské vozy. Sotva projely okolo, uslyšel jsem ve vysílačce, že OD hlásí policejní hlídce v terénu, že u nádraží Sokolnice havarovalo letadlo, aby se přemístila na místo a případně tam zajistila prostor :o . Ohlásil jsem se, že jsem nedaleko a přesouvám se tam rovněž a budu monitorovat prostor (sloužil jsem v civilu). Na místo jsem dorazil několik minut po hasičích. Zhruba 100 metrů od železničního přejezdu a 50 metrů od silnice do Telnice v zeleném osení, trčela ze země zadní část Migu 21. Křídla byla odlomena téměř na silnici. Z kráteru okolo trupu vystupoval černý dým a probleskovaly plameny, které hasiči během několika minut zdolali, ale občas opět vyskočily. Bylo zřejmé, že pokud osádka neprovedla katapultáž, tak neměla šanci na přežití. Zároveň na místo dorazila první vozidla vojáků. Hasičům sdělili, že letoun nebyl vyzbrojen, a že nemůže dojít k výbuchu munice. Požár paliva v troskách v zemi probíhal a občas byl zalit pěnou. V zmatku se na místě zjišťovalo, zda někde není padák nebo těla posádky. Někdo, kdo měl spojení a informace z letiště v Brně -Tuřanech říkal, že pilot vrtulníku nehlásil žádné padáky. :?

V té době byl na letišti v Brně-Tuřanech dislokován 8.slp a v okolí letiště probíhal silný letecký provoz. A v tomto období probíhal podle mého pozorování - jako amatéra - nácvik stíhání a ztečí nízkolétajících vrtulníků. To probíhalo již několik dnů tak, že zhruba na linii jižně od Modřic a Újezdu u Brna létal sem tam ve výšce do 100 m vrtulník (asi Mi-8) a stíhači celý den na něj prováděli zteče s okruhy okolo, takže jsme si užívali rachotu celé dny. Nevím zda to bylo v zadání cvičení, ale kdo ten prostor zná, tak ví, že právě v té linii vede několik tras stožárů VVN do uzlu v rozvodně Sokolnice. Stožáry jsou někde i 30 metrů vysoké a lokalita je úplně zadrátovaná. Takže propad při zteči by znamenal katastrofu, aniž by letoun narazil na zem :roll: . Pozoroval jsem místo a pobíhání různých, rádoby důležitých lidí a nenápadně jsem se přesunoval mezi skupinami zvědavců a čumilů a sledoval co kdo vypráví, zda to je případně důležité pro vyšetřování. :evil:

Samozřejmě, jakmile trosky hasiči trochu zchladili, tak jeden nadporučík cosi vybral z prostoru okolo výškovky, jakousi krabici. S tímto přišel k nedalekému skladišti, před kterým letoun dopadl a tento přístroj si položil na rampu a zřejmě čekal až ho předá vyšetřovací komisi, která asi po hodině přiletěla dalším vrtulníkem. Na stěně skladiště byly přilepeny hroudy hlíny vymrštěné z kráteru. Když jsem se k němu přitočil a zeptal jsem se jej, zda je to záznamník letových údajů, tak jej popadl a ihned se přesunul, jakobych mu jej chtěl ukrást. :mrgreen: Protože jsem z relace věděl, že havárii ohlásil očitý svědek, který to viděl, tak jsem se přesunul na nádraží ČSD. Zde jsem zjistil výpravčího, který telefonoval hasičům a na policii. Ten mi popsal havárii tak, že vrtulník letěl od východu na západ k Modřicím podél nádraží v defilé a stíhač na něj nalétával zezadu šikmo. Protože těch útoků bylo již více, tak když prolétávali okolo, šel se podívat ven na perón. Při posledním útoku však viděl, že stíhač při zteči nezačal vybírat nahoru, ale místo vybrání se otočil na záda a zmizel mu za stromy za kolejemi a vzápětí uslyšel ránu, výbuch a dým. Celou událost pozoroval ve vzdálenosti asi 250 metrů. Ihned volal hasiče a policii. Vrtulník se po chvíli vrátil a kroužil nad místm havárie. Ptal jsem se jej, zda od letadla něco odlétlo (kabina nebo těla pilotů), ale dle něj to byl okamžik a letadlo se zapíchlo do země. Toto zjištění jsem potom předal jistému důstojníkovi, který nějak koordinoval činnost na místě havárie. :ugeek: Od něj jsem měl potvrzené, že v letadle byli dva piloti, z nichž jeden měl dělat zálet po dovolené.

Po nějaké době nedaleko místa byl zbudován malý pomníček, na kterém je napsáno, že dne 11. 4. 1989 tragicky zahynuli při plnění bojového úkolu pplk. Ing. Vladimír Mikeš a mjr.Ing. Karol Bencalík. Nyní není v trávě téměř vidět. Tak jsem ji trochu ušlapal, nafotil pamětní desku a chvíli postál.... :cry:
Obraz000(1).jpg
Obraz002.jpg
Obraz003.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 840
Registrován: 06.02. 2008 17:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

Re: Letecká katastrofa ze dne 11. dubna 1989

Příspěvek od Netopýr » 17.05. 2011 18:29

Díky za připomenutí a osobní poznatky týkající se této letecké katastrofy, od které letos uplynulo již 22 let...

mikvlad
Začínající uživatel
Příspěvky: 1
Registrován: 25.02. 2013 16:22

Re: Letecká katastrofa ze dne 11. dubna 1989

Příspěvek od mikvlad » 25.02. 2013 17:09

Velmi děkuji za popis informací z místa neštěstí.
I když je to už velmi dlouho, je to stále moc bolestivé. Jen chci napsat, že pplk. Ing. Vladimír Mikeš byl výborný pilot, a zejména nejúžasnější táta na světě!!! Bude nám stále chybět a v našich srdcích bude navždy!!!
V. Mikešová (dcera)

Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 840
Registrován: 06.02. 2008 17:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

Re: Letecká katastrofa ze dne 11. dubna 1989

Příspěvek od Netopýr » 27.02. 2013 10:02

mikvlad píše:Velmi děkuji za popis informací z místa neštěstí.
I když je to už velmi dlouho, je to stále moc bolestivé. Jen chci napsat, že pplk. Ing. Vladimír Mikeš byl výborný pilot, a zejména nejúžasnější táta na světě!!! Bude nám stále chybět a v našich srdcích bude navždy!!!
V. Mikešová (dcera)
Naopak, paní Mikešová, my děkujeme za Váš příspěvek!

l.snasel
Začínající uživatel
Příspěvky: 1
Registrován: 04.01. 2014 12:55

Re: Letecká katastrofa ze dne 11. dubna 1989

Příspěvek od l.snasel » 04.01. 2014 13:14

Také se přidávám s díkem za uvedení článku a vzpomínku.
Byl to strýc, kterého jsem nestihl vlastně ani pořádně poznat, jelikož mě nebyly tenkrát ani 4 roky.
Lukáš Snášel

Lučan Tono
Začínající uživatel
Příspěvky: 3
Registrován: 16.02. 2015 18:37

Re: Letecká katastrofa ze dne 11. dubna 1989

Příspěvek od Lučan Tono » 16.02. 2015 18:57

Osobne som poznal druheho pilota. Dobry človek. Spominam.

Odpovědět

Zpět na „Letecké nehody a katastrofy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host