1. stíhací letecký pluk - České Budějovice

Za celou dobu existence PVOS se společně s ní také měnila struktura stíhacího letectva...

Moderátor: Netopýr

Odpovědět
Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 787
Registrován: 06.02. 2008 18:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

1. stíhací letecký pluk - České Budějovice

Příspěvek od Netopýr » 18.02. 2008 16:01

Na letišti Planá u Českých Budějovic působil pluk v "barvách" PVOS od 1. března 1955 až do svého zrušení.
Loc.: 48°56'51.717"N, 14°25'40.27"E
http://www.mapy.cz/#x=133058432@y=131896448@z=16@mm=F

Permaktron
Experimentátor
Příspěvky: 270
Registrován: 08.02. 2008 00:24
Bydliště: České království
Kontaktovat uživatele:

Přehled útvarů a zařízení na letišti Planá

Příspěvek od Permaktron » 20.02. 2008 12:37

1. stíhací letecký pluk
1. letištní prapor
6. prapor RTZ
Letištní správa
7. letecké vojskové opravny
4. radiotechnický pluk REB

Martin
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 11
Registrován: 30.06. 2008 20:37
Bydliště: Světlá nad Sázavou
Kontaktovat uživatele:

Stručná historie 1. stíhacího leteckého pluku

Příspěvek od Martin » 03.07. 2008 13:01

1.slp byl za druhé světové války součástí 1.čs.smíšené letecké divize v SSSR. Po ukončení války se stal součástí nové 4.divize společně ještě s 2.slp. Krátce působil na letišti Letňany v Praze a poté - až do roku 1950 - působil na letišti Tri Duby na Slovensku, kde měl ve výzbroji stroje La-5FN, La-7 a S-199. V roce 1951 je pluk redislokován na letiště Boží dar v Milovicích, kde se piloti přeškolují na letouny MiG-15. V této době pluku velí kpt.J osef Kukel.

V roce 1952 byla na letišti Planá u Českých Budějovic dokončena betonová dráha o délce 2000 metrů a na ještě zcela nedokončené letiště se přesunul i 1.slp společně ještě s 9. a 19.slp. Společně tvořily 2.stíhací divizi. V roce 1953 jsou na letišti vytvořeny letecké opravny. Kromě letounů Mig-15 měl pluk ve výzbroji i stroje C-2, C-11 a C-5.
V roce 1955 je pluk zařazen do systému PVOS. V této době pluk zasahuje proti balónům vypouštěným ze SRN. V této době také dochází k odsunu 9. a 19.slp do Bechyně.
U 1.slp také v 50-tých letech působily celkem dvě akrobatické skupiny na strojích MiG-15.
V roce 1957 se dostává do výzbroje jedné letky stroj MiG-17PF a o rok později se příslušníci pluku přeškolují na další typy MiG-19S a P. V roce 1960 se pluk účastní letecké přehlidky v Praze.
V roce 1962 přichází další verze MiG-19 a to raketová PM. Tento rok se pluk zůčastnil řady cvičení v Polsku a NDR. Také dochází k vyřazení letadel C-11.
V roce 1963 proběhly ostré bojové střelby v sovětské Astracháni.
Rok 1964 je ve znamení přeškolení na nejmodernější stroje MiG-21PF. Tento rok se také koná po dlouhé době letecký den.
V roce 1965 končí provoz letounů MiG-19 a k pluku přichází další verze letounů MiG-21F a PFM. Hotovost se na letounech MiG-21 začala držet od roku 1967, kdy pluk - kvůli výluce letiště - působí na letišti v Blatné.
V srpnu 1968 obsadily letiště dva pluky sovětskych letounů MiG-19 a 21, které zde zůstaly až do 30.10. 1968.
V roce 1969 proběhly oslavy 25. let vzniku pluku a letiště navštívil prezident armádní generál Ludvík Svoboda. Konal se také velký letecký den, který navštívilo 20 000 lidí. Dochází k přeškolení na letouny L-29 Delfín.
Začátek 70-tých let je ve znamení normalizace a je propouštěna z armády řada politicky nespolehlivých příslušníků pluku. Dochází k modernizaci letiště a k rekonstrukci dráhy z betonu na asfalt, jejímu prodloužení na 2500 metrů a rošíření na 80 metrů. Také začala stavba zodolněných úkrytů letadel (tzv.úly). Na letišti je jich postaveno celkem 36, 12 pro každou letku. Došlo k posílení hotovostního systému na 4x MiG-21 a 1x L-29.
V roce 1975 je k pluku zařazena letka MiG-15BIs, která má za úkol působení v hotovosti proti nízkoletícím cílům, protože stávající stroje L-29 se při plnění tohoto úkolu neosvědčily. Bylo dodáno 20 nových MiG-21MF.
V roce 1977 proběhly ostré bojové střelby v NDR.
Rok 1978 je ve znamení přeškolení na nový typ MiG-23MF. Letouny jsou dodávany do Bechyně, protože asfaltová dráha v Plané není vhodná pro provoz této techniky a tak po pár letech opět dochází k přestavbě dráhy zpět z asfaltu na beton. Po dodání všech 13 kusů MiG-23MF a dvou UB je od roku 1981 letoun MiG-23 zařazen do sytému PVOS. Tento rok také přichází modernější typ MiG-23ML. V roce 1983 je vyřazen typ MiG-15 a o rok později pluk předává všechny MiG-23MF do Žatce k posílení 11.slp.
V červnu 1984 probíhají oslavy 40 let pluku a letiště navští veterani z druhé světové války, např. František Fajtl, Hlučka, Valoušek. Také probíhá největší cvičení - Štít 84 - při kterém se pluk účastní v Žatci hromadného opuštění letiště, při kterém naráz startuje 72 letadel.
V roce 1985 se objevuje nový typ L-39ZA, který nahradil v hotovosti MiG-15.
V roce 1986 proběhly opět ostré bojové střelby v NDR a SSSR. Poprvé na vlastních strojích MiG-23, které do Astracháně přelétly po vlastní ose. V roce 1987 došlo k výměně letek s piloty stíhacího pluku v NDR, kteří létali v Plané s letouny MiG-21Bis. Rok 1988 je ve znamení cvičení a piloti s MiG-23 působí na letištích v PLR, NDR a MLR.
Přelomový rok 1989 je ve znamení návratu letounů MiG-23MF ze Žatce. Pluk předává své "jednadvacítky" do Brna k 8.slp a má ve výzbroji pouze letouny MiG-23 a L-39ZA. Probíhají také oslavy 45 let vzniku pluku. V roce 1990 dochází k přechodu na dvouletkový systém a koná se velký letecký den. Dochází k posledním ostrým bojovým střelbám v SSSR.
V roce 1991 byla zahájena činnost Letecké záchranné služby (LZS) s vrtulníkem MI-2. Dochází k prvním předváděním strojů MiG-23ML na veřejnosti. Podplukovník ing. Miller se zůčastní mezinárodního leteckého dne v anglickém Fairfordu a mjr. ing. Ouda předvádí "třiadvacítku" na velkém leteckém dni v Praze-Kbelích.
V roce 1992 dochází ke zkušebnimu provozu MiG-23 na slovenské Sliači, aby se ověřil provoz proudové techniky na tomto letišti. Letiště Planá navštíví také piloti z Izraele, kteří prošli výcvikem na tomto letišti v roce 1948. Tento rok opět probíhá letecký den a piloti 1.slp se účastní i mezinárodního leteckého dne v Bratislavě.
V roce 1993 na letiště přichází část personálu zrušeného 9.sbolp z Bechyně. Pluk dostává také ze Slovenska vlečné L-39V a ze Žatce L-39ZA, Mi-8 i nejmodernější MiG-29. Začíná se mluvit o možnostech zrušení pluku.
V červnu 1994 se koná velký mezinárodní letecký den, kterého se účastní i letouny NATO (např.F-16, Mirage-F1, HAWK). Za letu se naposledy před vyřazením převedly stroje MiG-29 a speciálně nastříkaný - čertovský - MiG-23MF. V létě se příslušníci útvaru dozvědí, že pluk bude zrušen k 31.12.1994. Na podzim jsou pak letouny MiG-23ML přelétavány na nové působiště do Časlavi a stroje MiG-23MF jsou rušeny.
Od roku 1995 zůstávají na letišti v Plané pouze Letecké vojskové opravny (LVO), které provádí revize L-39ZA, MiG-23ML a později i MiG-21MF. Také se zde likvidují vyřazené stroje MiG-23MF a BN. Zdejší Technické opravny pluku (TOP) zatím zůstávají, protože složitější opravy na MiG-23 se v Čáslavi neprovádí. Je zde i skupina, která se stará o uložené MiG-29. Jistou dobu zde působila i "stresová" letka s MiG-21 a L-39ZA. TOP-ka byla zrušena v roce 1998, kdy se vyřadil typ MiG-23. Letecké vojskové opravny o pár let později, po vyřazení MiG-21. v současné době již působení armády v Plané připomíná pouze "tygří" MiG-23ML u brány letiště.

Zdroje:
kniha "Zrušená křídla", publikace "1.stíhaci letecký pluk", časopisy L+K, Letectvo a PVO, kniha "O létání v Bechyni", kniha "Říkali mu KOREA"

Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 787
Registrován: 06.02. 2008 18:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

Létající kreslíř...

Příspěvek od Netopýr » 14.09. 2008 18:45

Kdo by neznal legendární časopis "Letectvo a PVO", který vycházel ve vydavatelství Naše vojsko mnoho let. Byl jedním z mála odborných časopisů zabývajících se problematikou letectva a PVO na vysoké odborné úrovni. Jeho nedílnou součástí se staly i kresby tehdejšího aktivního pilota 1.slp podplukovníka Miloslava Martenka.
martenek_01.jpg
Foto: Netopýr
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

matr
Začínající uživatel
Příspěvky: 2
Registrován: 03.07. 2008 21:04

Re: 1. stíhací letecký pluk - České Budějovice

Příspěvek od matr » 06.03. 2010 12:20

Chtěl bych se zeptat kde se nacházelo VS a ZVS 1.stíhacího leteckého pluku. :idea:

Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 787
Registrován: 06.02. 2008 18:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

VS a ZVS 1.slp

Příspěvek od Netopýr » 09.03. 2010 10:12

matr píše:Chtěl bych se zeptat kde se nacházelo VS a ZVS 1.stíhacího leteckého pluku. :idea:
Po reorganizaci vojska RTV v roce 1977 se přešlo na systém SVS, v jejichž rámci byly na vybraných VS radiotechnických praporů začleněny již existující naváděcí stanoviště (NS) jednotlivých stíhacích leteckých pluků.
ZVS stíhacích leteckých pluků byla zpravidla mobilní a rozmísťovala se ve vyčleněném prostoru nedaleko letiště.
Na rozdíl od frontového letectva (10.LA), jehož letecké útvary a svazky, měly svá VS budována samostatně. Bylo to dáno i jiným systémem radiotechnického zabezpečení, pomocí tzv. FRNS.
V případě 1.slp se jednalo o SVS 53.rtpr a NS-3 v Třebotovicích. ZVS bylo, tuším, v přízemí budovy velitelství pluku, zde:
Loc: 48°57'9.288"N, 14°27'9.194"E
http://www.mapy.cz/#mm=F@x=133116872@y=131914320@z=17

matr
Začínající uživatel
Příspěvky: 2
Registrován: 03.07. 2008 21:04

Re: 1. stíhací letecký pluk - České Budějovice

Příspěvek od matr » 09.03. 2010 15:52

Děkuji Vám za vaši vyčerpávající odpověď.Martin

Pachman
Začínající uživatel
Příspěvky: 1
Registrován: 25.01. 2015 17:24

Re: Létající kreslíř...

Příspěvek od Pachman » 27.08. 2015 12:06

Netopýr píše:Kdo by neznal legendární časopis "Letectvo a PVO", který vycházel ve vydavatelství Naše vojsko mnoho let. Byl jedním z mála odborných časopisů zabývajících se problematikou letectva a PVO na vysoké odborné úrovni. Jeho nedílnou součástí se staly i kresby tehdejšího aktivního pilota 1.slp podplukovníka Miloslava Martenka.
Znal jsem toho kreslíře, v té době ještě majora, byl to fajnovej chlap, žádnej vojenskej vejtaha. Již tenkrát byl mezi vojáky považován za pilotní legendu. Psal se rok 1973 - 1975. Pokud ještě žije, možná by odpověděl jak se jmenoval také major ze třetí letky, se kterým v hotovosti mastil karty.

Jačejka
Odborník
Příspěvky: 194
Registrován: 06.05. 2008 18:43

Re: Létající kreslíř...

Příspěvek od Jačejka » 07.09. 2015 20:59

Pachman píše:Znal jsem toho kreslíře, v té době ještě majora, byl to fajnovej chlap, žádnej vojenskej vejtaha. Již tenkrát byl mezi vojáky považován za pilotní legendu. Psal se rok 1973 - 1975. Pokud ještě žije, možná by odpověděl jak se jmenoval také major ze třetí letky, se kterým v hotovosti mastil karty.
Zkus to na Hosíně u Č.B.

Odpovědět

Zpět na „Organizační struktura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host