8. stíhací letecký pluk - Mošnov

Za celou dobu existence PVOS se společně s ní také měnila struktura stíhacího letectva...

Moderátor: Netopýr

Odpovědět
Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 818
Registrován: 06.02. 2008 17:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

8. stíhací letecký pluk - Mošnov

Příspěvek od Netopýr » 18.02. 2008 14:25

Do přelomu let 1983/84 sídlil pluk na letišti Mošnov:
Loc.: 49°41'46.439"N, 18°6'39.251"E
http://www.mapy.cz/#x=141577936@y=134703184@z=16@mm=F
Po redislokaci se až do března roku 1990 nacházel na letišti Brno-Tuřany:
Loc.: 49°9'0.243"N, 16°41'33.355"E
http://www.mapy.cz/#x=138349088@y=132655264@z=16@mm=F
V posledním období své existence byl od března 1990 do února 1991 dislokován na letišti Náměšť nad Oslavou:
Loc.: 49°10'3.717"N, 16°7'19.754"E
http://www.mapy.cz/#x=137016832@y=132694016@z=16@mm=F

Zrušen byl dne 30. dubna 1991.

Permaktron
Experimentátor
Příspěvky: 271
Registrován: 07.02. 2008 23:24
Bydliště: České království
Kontaktovat uživatele:

Přehled útvarů a zařízení na letišti Mošnov

Příspěvek od Permaktron » 20.02. 2008 12:01

8. stíhací letecký pluk - VÚ 6354
1. dopravní výsadkový letecký pluk - VÚ 2073
25. letištní prapor - VÚ 9952
52. prapor radiotechnického zabezpečení - VÚ 6900
31. letištní prapor - VÚ 9687
17. prapor radiotechnického zabezpečení - VÚ 8907
Letištní správa - VÚ 5428

Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 818
Registrován: 06.02. 2008 17:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

Stručná historie útvaru

Příspěvek od Netopýr » 20.02. 2008 15:18

Letecký pluk 8 se vytvořil 28.10.1945 na základě letky „B“ dosavadní 313. stíhací perutě na letišti Praha–Kbely a podléhal velitelství 3. letecké divize. V lednu 1946 došlo k přemístění pozemního sledu útvaru na letiště Brno–Slatina, letový sled se ovšem na uvedené letiště přestěhoval až v říjnu 1946. V počátcích své existence útvar používal krycí označení VÚ 5448 a tvořila ho pouze jedna letka vyzbrojená letouny S-89 (Spitfire LF Mk. IX E). Druhá a třetí letka se u pluku zformovaly až v průběhu roku 1948, kdy byly zahájeny dodávky letounů S-199. K 1.2.1949 se ve výzbroji útvaru nacházelo 31 letounů S-199, 3 ks CS-199, 2 ks K-68, 4 ks C-2 a 6 ks C-4/104. Od 1.10.1949 začal pluk používat nové krycí označení VÚ 6354.
V říjnu 1950 se vrátil na letiště Praha–Kbely, přičemž nadále setrval ve složení 3. letecké divize, jejíž velitelství se přemístilo na stejné letiště. V červnu 1951 se útvar společně s nadřízeným velitelstvím přestěhoval na letiště v Mladé, kde nadále působil jako 3. letecký stíhací pluk–proudový a jeho příslušníci zde absolvovali přeškolení na letouny MiG-15. Po ukončení výcviku se opětně se svým nadřízeným velitelstvím v květnu 1952 přestěhoval do Líní u Plzně a v listopadu 1954 již sám na letiště Praha–Kbely. Od 1.11.1954 používal označení 8. letecký stíhací pluk a až do září 1957 se skládal ze čtyř stíhacích letek. Následně byl počet letek v pluku opětně snížen na tři. Na kbelském letišti se v červenci 1958 dočkal útvar převedení do podřízenosti velitelství brněnské 22. stíhací letecké divize. V říjnu následujícího roku došlo k redislokaci pluku na letiště v Mošnově, kde setrval až do poloviny 80. let.
V červenci 1961 ovšem přešel do složení nově vytvořeného 2. sboru PVOS (s velitelstvím v Brně), který byl k 1.9.1969 redukován na 2. divizi PVOS. K 1.10.1960 výzbroj pluku tvořilo 10 letounů MiG-15 a 26 letounů MiG-15bis, doplněných 5 letouny UTI MiG-15 a 1 letounem L-60. Na sklonku roku 1960 byly do výzbroje 3. letky zavedeny letouny MiG-19P a počátkem roku 1961 obdržela 2. letka letouny MiG-19S. K 1.1.1965 útvar provozoval 14 letounů MiG-15bis, 12 letounů MiG-19S, 13 letounů MiG-19P, 4 letouny UTI MiG-15 a 1 vrtulník Mi-1. Během roku 1965 bylo zahájeno přezbrojování pluku na letouny MiG-21. Jako první získala 3. letka letouny MiG-21F, později 2. letka obdržela letouny MiG-21PF. Poslední byla v roce 1967 přezbrojena 1. letka. V srpnu 1968 pluk disponoval 31 letouny MiG-21 a 6 letouny MiG-19.
Vzhledem k potřebě účinněji zasahovat proti letounům protivníka na náletovému směru Vídeň – Ostrava pluk mošnovské letiště na přelomu let 1983 a 1984 postupně opustil. Jako první se na letiště Brno–Tuřany přesunula 1. letka, která zde od 1.11.1983 plnila úkoly v hotovostním systému PVOS. Redislokace zbývající části pluku následovala v březnu 1984. Během roku 1983 k pluku dorazily letouny MiG-21PFM, zařazené u 1. letky, zatímco 3. letka získala letouny MiG-21PF. K 1.4.1985 se u pluku nacházelo 40 letounů MiG-21PF/PFM a 4 letouny MiG-21US. Během 2. poloviny 80. let obdržela 2. letka několik letounů MiG-21PFM a v roce 1988 se u pluku nalézalo 15 letounů MiG-21PFM, 20 kusů MiG-21PF a 4 cvičné stroje MiG-21US, doplněné 4 letouny L-39ZA. Od května 1989 do počátku roku 1990 proběhlo přezbrojení podstatné části pluku na letouny MiG-21MF.
Vzhledem k opravě vzletové a přistávací dráhy pluk od března 1990 operoval z letiště v Náměšti, ovšem pro nesouhlas civilního obyvatelstva se na mateřské letiště již nevrátil a místo toho od února 1991 začal znovu působit v Mošnově. Výzbroj pluku v této době doplnily letouny MiG-21MA a definitivně ji opustily MiG-21PFM. Na uvedeném letišti pluk svoji činnost dnem 30.4.1991 ukončil. Na jeho základě 1.5.1991 nově vznikly 82. samostatná stíhací letka a 81. samostatná stíhací letka, která se počátkem téhož měsíce přemístila na letiště Sliač.

Ve velení pluku se postupně vystřídali: škpt. Jiří Hartman (1945 až 1948), mjr. Jozef Páleníček (1948), škpt. Bohumil Holubec (1948 až 1949), škpt. Zdeněk Škarvada (1949 až 1950), škpt. Dušan Slavkovský (1950), mjr. Bohumil Holubec (1950), škpt./pplk. Josef Vosáhlo (1950 až 1952), kpt./škpt. Jiří Plzák (1952), škpt./mjr. Miloslav Krejča (1953 až 1954), kpt./mjr. Jan Jančík (1954 až 1955), kpt./mjr. Valentin Palček (1955 až 1960), kpt./mjr. Milan Zámečník (1960), mjr. Oldřich Tupý (1960 až 1962), pplk. Jindřich Kopřiva (1962 až 1965), pplk. Ing. Vladimír Šídlo (1965 až 1971), pplk./plk. Ing. Miroslav Špinka (1971 až 1974), pplk. Ing. Ján Klocok (1974 až 1977), kpt./mjr. Ing. Emil Hořínek (1977 až 1979), kpt. Ing. Břetislav Pavlík (1979 až 1981), kpt./pplk. Ing. Ján Bandík (1981 až 1987) a mjr./pplk. Ing. Oldřich Dvorský (1987 až 1991).

Zdroj: http://www.vojenstvi.cz

Permaktron
Experimentátor
Příspěvky: 271
Registrován: 07.02. 2008 23:24
Bydliště: České království
Kontaktovat uživatele:

Letiště Mošnov (LKMT)

Příspěvek od Permaktron » 28.05. 2008 21:43

Stručná historie letiště

Letiště Ostrava-Mošnov leží v místech, kde bratři Josef a Leopold Žurovcovi již v letech 1912-1914 prováděli své první letecké pokusy s letadlem vlastní konstrukce.
První prakticky využitelné letiště však zde bylo zřízeno koncem srpna 1939 hitlerovskou Luftwaffe. Na upraveném terénu na polích mezi Albrechtičkami, Mošnovem a Hartami startovala od 1. září německá letadla k útoku na Polsko. V průběhu války však bylo letiště opuštěno a letadla se sem vrátila až po 6 letech, v prvních měsících roku 1945, kdy tento prostor měl sloužit letectvu ustupujících německých vojsk. Němci letiště před postupující Rudou armádou rozorali, ale přesto zde již 10. května přistává 1. československá letecká divize, která soustředila na letištní ploše velký počet letadel různých typů.
Po válce však letadla odlétla na nová letiště a letištní plocha se vrátila opět k zemědělskému využití.
V 50-tých letech přestává potřebám města Ostravy i celé oblasti vyhovovat staré letiště v Ostravě-Hrabůvce a proto v letech 1956 až 1960 bylo vybudováno velké moderní letiště u Mošnova, které zasáhlo do katastru několika okolních obcí. Oficiální provoz zde byl zahájen 17. října 1959, kdy zde přistál první proudový letoun TU-104A.
Letový provoz zajišťovaný společností ČSA zahrnoval hlavně vnitrostátní ale i nepravidelné zahraniční lety.
Letiště však nesloužilo pouze pro civilní dopravu, ale hlavně pro potřeby vojenského letectva. Byly zde dislokovány stíhací a dopravní letecké pluky, později i vrtulníková letka. Od roku 1993 - po rozpadu federace - dochází ke snižování stavu vojenských jednotek a v říjnu 1995 je posádka úplně zrušena a vojenské letectvo přesunuto na jiná letiště. Veškeré činnosti spojené se zajištěním provozu letiště přešly na bedra České správy letišť.
Letiště se stalo dynamicky se rozvíjejícím organismem. Dnes je zde možno potkat letouny nejrůznějších dopravců z celého světa na charterových letech, stejně jako stroje domácích leteckých společností.

Současnost

Mezinárodní letiště Ostrava-Mošnov je největším regionálním letištěm v České republice a důležitým leteckým dopravním centrem.
Vzhledem ke své poloze a krátké vzdálenosti do Polska a na Slovensko slouží jako významný vstupní bod do průmyslového regionu Moravskoslezského kraje.
Je vzdáleno 20 km jihozápadně od města Ostravy, hospodářské a průmyslové metropole severní Moravy a Slezska, regionu s více než milionem obyvatel.
Letiště Ostrava-Mošnov zajišťuje pravidelný i nepravidelný mezinárodní i vnitrostátní provoz a je vybaveno pro odbavování leteckého nákladu s dispozicí velkých skladovacích kapacit.
Letištní budova je schopna odbavit za rok 1 milion cestujících. K jejich spokojenosti je vybavena restaurací, barem, salónkem, bankou, směnárnou, bezcelním obchodem (duty free shop) a půjčovnou aut.
Letiště zajišťuje služby při odbavování letů všech leteckých společností.
Meziroční nárůsty přepravních výkonů svědčí o důležitém významu mezinárodního letiště Ostrava-Mošnov pro rozvoj celého Moravskoslezského kraje.

Základní informace o letišti

Poloha: 20 km jihozápadně od centra Ostravy
Vztažný bod letiště: 49 41 50 N, 18 06 50 E
Nadmořská výška: 257 m
Vzletová a přistávací dráha 04/22: 3 500 m x 63 m ICAO kategorie I.
ICAO/IATA označení: LKMT/OSR
Provozovatel letiště: Česká správa letišť, s.p., Letiště Ostrava - Mošnov, 742 51 Mošnov

Zdroj: http://www.mosnov.cz

Odpovědět

Zpět na „Organizační struktura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host