7. stíhací letecký pluk - Piešťany

Za celou dobu existence PVOS se společně s ní také měnila struktura stíhacího letectva...

Moderátor: Netopýr

Odpovědět
Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 840
Registrován: 06.02. 2008 17:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

7. stíhací letecký pluk - Piešťany

Příspěvek od Netopýr » 18.02. 2008 14:32

V sestavě PVOS byl od 1. září 1961 do 1. září 1967, kdy byl zrušen.
Loc.: 48°37'30.703"N, 17°49'45.488"E
http://maps.google.com/maps?ie=UTF8&hl= ... 1&t=k&z=16

Permaktron
Experimentátor
Příspěvky: 271
Registrován: 07.02. 2008 23:24
Bydliště: České království
Kontaktovat uživatele:

Stručná historie útvaru

Příspěvek od Permaktron » 20.02. 2008 11:24

VÚ 7349 vznikl 15.12.1950 jako 51. letecký pluk. Útvar se nalézal v přímé podřízenosti Velitelství letectva MNO a základem pro jeho vytvoření se stal personál a letecká technika rušeného Letectva SNB. Úkolem pluku byla vzdušná ostraha státní hranice. Velitelské stanoviště pluku se nacházelo na letišti Plzeň-Bory a jednotlivé letky byly dislokovány v Mariánských Lázních, Plzni, Českých Budějovicích a od 1.7.1951 rovněž tak v Hájnikách u Zvolena.
Každá letka měla po jednom odloučeném roji na příhraničním letišti (Karlovy Vary, Klatovy, Strakonice a od února 1952 i Prešov). Na těchto letištích držel stanovený počet letadel pohotovost k okamžitému vzletu. Při svém zřízení útvar disponoval 52 letouny C–2 (Arado Ar–96B) a 6 dosluhujícími stroji S–97 (Lavočkin La–7). Počet letounů se k 1.4.1951 změnil na 30 C–2 a 7 S–199, které byly později soustředěny u 4. letky. V letectvu té doby byl znám nápadným zbarvením svých letounů, které si z doby předcházejícího působení u Letectva SNB ponechaly červeně natřené přídě. Na podzim 1951 byla 2. letka, umístěná na plzeňském letišti, předána 47. leteckému zpravodajskému pluku. Nasazení pluku v ochraně vzdušného prostoru státu skončilo v roce 1952.
K 15. červenci se útvar stal součástí 22. letecké stíhací divize a v srpnu došlo k jeho soustředění na letišti v Mladé, kde následně proběhlo přezbrojení na letouny MiG–15. K 15.11.1952 se pluk opětně ocitl v přímé podřízenosti Velitelství letectva MNO, ale již 15.5.1953 byl včleněn do nově zřízené 166. letecké stíhací divize.
Dnem 1.10.1953 byl útvar přečíslován na 7. letecký stíhací pluk a k témuž datu změnila své označení 166. lsd, ze které se stala 2. letecká stíhací divize. V říjnu 1954 se útvar přesunul na letiště v Košicích, kde ho 1. listopadu zastihla další změna v jeho pojmenování, tentokrát na 7. stíhací letecký pluk.
V prosinci 1959 se útvar přesunul na letiště v Piešťanech. K 1.1.1960 se u pluku nacházelo 23 letounů MiG–15bis, 15 letounů MiG–15, 6 cvičných letounů MiG–15UTI a jeden kurýrní letoun L–60. V srpnu 1961 útvar přešel do složení nově vytvořeného 2. sboru PVOS. Počet letounů se k 1.1.1965 změnil na 15 letounů MiG–15bis, 22 letounů MiG–17PF, 12 letounů MiG–19S, 5 cvičných letounů MiG–15UTI a jeden vrtulník Mi–1. Svoji činnost 7. stíhací letecký pluk na piešťanském letišti ukončil 1.9.1967, kdy byl zrušen.

Ve velení útvaru se postupně vystřídali: škpt. Bohuslav Albl (1950 až ????), nezjištěno, npor./kpt. Matěj Mikuš (1952), nezjištěno (1952 až 1953), mjr. Jaroslav Březina (1953 až 1954), mjr. Alois Jílovský (1954 až 1955), mjr. Josef Remek (1955 až 1957), kpt./mjr. Jindřich Kopřiva (1957 až 1962) a Josef Kastl (1962 až 1967).

Přehled všech leteckých nehod nemáme k dispozici. V knize „Zrušená křídla“ jsou uvedeny pouze: únor 1952 (S–199, npor. Svítek, havárie), podzim 1952 (S–199, por. Pašek, katastrofa), květen 1960 (MiG–15UTI, mjr. Procházka a por. Adamík, katastrofa), únor 1965 (MiG–15, Kvapil, havárie), 6.5.1965 (dva MiG–19S, kpt. Boba a kpt. Toman, katastrofa), 17.6.1965 (MiG–19S, kpt. Kubát, katastrofa) a červenec 1966 (MiG–17PF, mjr. Kadlíček, katastrofa).

Zdroj: http://www.vojenství.cz

Odpovědět

Zpět na „Organizační struktura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host