3. stíhací letecký pluk - Brno

Za celou dobu existence PVOS se společně s ní také měnila struktura stíhacího letectva...

Moderátor: Netopýr

Odpovědět
Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 839
Registrován: 06.02. 2008 17:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

3. stíhací letecký pluk - Brno

Příspěvek od Netopýr » 18.02. 2008 14:52

Kasárna Brno-Slatina:
Loc.: 49°10'51.617"N, 16°40'9.886"E
http://www.mapy.cz/#x=138292400@y=132764592@z=16@mm=F

Letiště Brno-Tuřany:
Loc.: 49°9'0.243"N, 16°41'33.355"E
http://www.mapy.cz/#x=138352096@y=132656560@z=16@mm=F

Dne 1. září 1961 byl převzat do podřízenosti 2. sboru PVOS a dne 1. září 1964 byl zrušen.

Permaktron
Experimentátor
Příspěvky: 271
Registrován: 07.02. 2008 23:24
Bydliště: České království
Kontaktovat uživatele:

Stručná historie útvaru

Příspěvek od Permaktron » 20.02. 2008 15:12

Letecký pluk 3 vznikl na letišti Brno–Slatina k 1.7.1949 a nacházel se v podřízenosti velitelství 3. letecké divize. V době svého vzniku používal krycí označení VÚ 8975 a skládal se ze dvou letek, které 1.11.1949 doplnila třetí letka. Od 1.10.1949 začal útvar používat krycí označení VÚ 8257. Základní výzbroj pluku v této době reprezentovaly letouny S-199 (k 5.12.1949 celkem 32 strojů), doplněné menším počtem různých cvičných a spojovacích letounů (C-2, C-4, K-68). V září 1950 útvar přešel do podřízenosti velitelství 4. letecké divize, přesunutého ve stejné době z Trenčína do Brna. V rámci uvedené divize dlouho nezůstal a již k 31.7.1951 byl předán do složení nově vytvořené 22. letecké stíhací divize, jejíž velitelství se nacházelo v Plzni. V této době používal označení 3. letecký stíhací pluk-pístový, které se k 1.11.1954 změnilo na 3. stíhací letecký pluk. Od listopadu 1954 útvar používal nově vybudovanou vzletovou a přistávací dráhu na letišti Brno–Tuřany (blíže viz odpověď na dotaz čís. 447). Jako první proudové stoje pluk v období od ledna 1955 do října 1956 provozoval 9 letounů Jak-23 (S-101). Ačkoliv teoretické přeškolení na letouny MiG-15 (S-102) proběhlo v době od listopadu 1954 do prosince 1954, první stroje tohoto typu obdržel až v únoru 1955 a létání s nimi zahájil následující měsíc. Od listopadu 1955 do září 1958 byl útvar tvořen čtyřmi stíhacími letkami. Ve složení uvedené divize (jejíž velitelství se v říjnu 1954 redislokovalo do Chrudimi a v září 1958 do Brna) útvar setrval až do července 1961, kdy přešel do podřízenosti nově vytvořeného velitelství 2. sboru PVOS. K 1.10.1960 výzbroj pluku tvořilo 14 letounů MiG-15, 20 letounů MiG-15bis, 8 letounů MiG-17PF a 2 letouny MiG-15bisR, doplněných 6 letouny UTI MiG-15 a 1 letounem L-60. Vzhledem k potížím čs. ekonomiky, které se v roce 1963 projevily zhroucením pětiletého plánu, a z toho plynoucí nemožnosti zajistit přezbrojení pluku na modernější letouny MiG-21, byl útvar k 1.9.1964 zrušen.

Ve velení pluku se postupně vystřídali: mjr. Čestmír Kačer (1949 až 1951), kpt./mjr. Ján Kovál (1951 až 1952), kpt./mjr. Július Zvara (1952 až 1955), mjr. Vladimír Fross (1955 až 1958), pplk. Jan Jančík (1958 až 1959), kpt./mjr. Karel Petr (1959 až 1963) a mjr. Bohumír Komínek (1963 až 1964).

Zdroj: http://www.vojenstvi.cz

Odpovědět

Zpět na „Organizační struktura“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host