Radiolokační dálkoměr P-37

Radiolokační technika, automatizované systémy velení, prostředky pro předávání radiolokační informace, vybavení vidových a pozorovacích hlásek...

Moderátor: Netopýr

miso
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 11
Registrován: 16.03. 2008 15:53

Re: Radiolokační dálkoměr P-37

Příspěvek od miso » 16.04. 2008 13:00

Netopýr píše:
Dr.Sova píše: Neviem čo môže znamenať SIF, ale v anténnom voze sa ešte nachádzal blok prijímača aktívnej odpovede (aktivnyj otvet). Systém aktívnej odpovede slúžil na zvýšenie dosahu na vlastné stíhače. Na palube stíhačov boli nainštalované zariadenia (presné označenie by som musel pohľadať), ktoré keď boli ožiarené RL centimetrového pásma, tak vyslali impulz naspäť k rádiolokátoru. Toto zariadenie pracovalo nezávisle na pilotovi, nedalo sa vypnúť tak ako odpovedač NRZ. Pracovalo v decimetrovom pásme vĺn, prijímacia anténa bola umiestnená okolo vrchného žiariča, na niektorých fotkách, hlavne nemeckých, je vidieť ako boli žiariče demontované a ostali iba vlnovody a žiarič horných dvoch kanálov.
A nemohlo to být: SIF - secret identification frequence alias utajovaná identifikační frekvence? Protože kdyby ta zkratka byla v ruštině, tak by musela vypadat asi takto: СИЧ - секретная идентыфикационная частота ;) Možná je to ale úplně jinak! :)
Skratka SIF
SIF - selective identification feature / équipement d'identification sélective / zařízení pro výběrovou identifikaci (tiež selekčné, alebo individuálne rozpoznanie)
Na palube lietadla bol SRZO-2(2M) samoljotnyj radiolokacionnyj zaproščik otvetčik systému Kremnyj-2(2M)
V popise režimu „Aktívnej odpovede“ sú nejasnosti a nepresnosti – podľa mňa je to vlastne režim 3 systému Kremnyj-2(2M)- tzv. individuálne (selektívne) rozpoznávanie a nie je „nezávislé“ od systému Kremnyj (NRZ).
Mám otázku, aká značka sa tvarovala v tomto režime???

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

NRZ vs. AO

Příspěvek od Dr.Sova » 16.04. 2008 19:53

Systém aktívnej odpovede nemal nič spoločné so systémom NRZ (Наземный Радиолокационный Запросчик-pozemný rádiolokačný opytovač). V anténnom prívese boli umiestnené dva bloky, v jednom bol umiestnený vysielač a prijímač NRZ, do neho sa vkladali tzv. kódové filtre (od 1-12). Na lietadlách, všetkých vojenských, sú antény systému NRZ režimu Kremnyj vidieť na prednej a zadnej časti trupu, vzadu väčšinou na smerovom kormidle. Antény majú tvar hrebeňa. (pozri:http://forum.presscont.eu/forum/viewtop ... p=846#p846)
Druhý blok bol prijímač aktívnej odpovede. Vysielačom systému aktívnej odpovede boli vybavené iba stíhacie lietadlá, kôli malej odrazovej ploche pri manévrovaní počas vzdušného súboja.

Netvrdím, že SIF neznamená to čo tvrdíte, ja len popisujem systémy a skratky s ktorými som sa stretol ja. :shock:
Naposledy upravil(a) Dr.Sova dne 22.05. 2008 17:05, celkem upraveno 1 x.

miso
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 11
Registrován: 16.03. 2008 15:53

Re: Radiolokační diaľkomer P-37

Příspěvek od miso » 16.04. 2008 22:48

Nemôžem s Tebou súhlasiť. Ešte raz opakujem, Tebou popisovaný režim „Aktívnej odpovede“ je Režim 3 v III. Vlnovom pásme („dm“ pásmo). NRZ a teda aj palubný odpovedač pracoval v dm pásme. Popis príncípu práce v Režime 1 a Režime 3 je na obrázkoch. Podstatou činnosti v Režime 3 je, že palubný odpovedač tvaruje 4 impulzy. V režime 1(základné – obecné rozpoznanie) sú tvarované len 3 impulzy.
Z popisu princípu činnosti NRZ vyplýva, že Režim 3 je jedným z režimov práce NRZ. NRZ sa na ňom aktívne podiela. Na palube lietadla-stíhača bol navyše tzv. „Blok individuálnej odpovede“, ktorý sa bezprostredne podielal na tvarovaní signálu „individuálnej odpovede“, ale tento spolupracoval s SRZO-2.
Myslím si, že podobnú úlohu plnil aj Tvoj „prijímač aktívnej odpovede“ - spolupracoval s NRZ.

Výpis z popisu princípu práce systému Parol, ktorý v III. Vlnovom pásme pracoval ako Kremnyj-2:

Režimy práce systému Parol/Krenmyj-2(2M) v III. Vlnovom pásme:
1. Režim 1 v III.vlnovom pásme – obecné (základné) rozpoznanie, pri súhlase kódov dotazu a odpovede sa tvaruje značka „svoj“ za cieľom
2. Režim 2 v III. vlnovom pásme - kontrolný dotaz (Kontrol K, alebo klamné rozpoznanie, klamné kódy) – signál „svoj“ sa netvaruje u vlastného lietadla, signál „svoj“ sa tvaruje u narušiteľa
3. Režim 3 v III.vlnovom pásme – individuálne(selektívne) rozpoznávanie – tvaruje sa dvojitá značka „svoj“ za značkou cieľa(vlastného lietadla)
4. Režim 4 v III. Vlnovom pásme- režim „Bedstvije“ ( „Núdza“ ) – zapína pilot pri núdzi(havárií) a tvaruje sa „dvojnásobná“ značka za značkou cieľa.

Znova sa pýtam, aká značka sa tvarovala v režime „Aktívnej odpovede“ ???
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

NRZ vs. AO

Příspěvek od Dr.Sova » 16.04. 2008 23:35

Aby sme si to ujasnili, ja hovorím o zariadeniach umiestnených v anténnom voze P-37, NRZ teda pracuje len v režime Kremnyj-2 a nie v režime Paroľ.

Len tak namátkou som zablúdil sem:
http://www.valka.cz/newdesign/v900/clan ... ght=Suchoj
a tu sa v tabuľke Přehled základního přístrojového vybavení letounu Su-22M4 okrem iného uvádza:

SRO-2 - Zařízení pro identifikaci (IFF)
SO-69 - Systém sekundární radiolokace

Takže zariadenie SRO-2 (samoljotnyj rdiolokacionnyj otvetčik) je odpovedač systému NRZ a zariadenie SO-69 je aktívny odpovedač (sekundárna rádiolokácia)

Antény NRZ systému Kremnyj boli malé dipólové žiariče umiestnené popri vlnovodných žiaričoch spomínanej aktívnej odpovede. A samozrejme nesmiem zabudnúť na veľkú obdĺžnikovú anténu umiestnenú na ľavej strane anténneho zrkadla (pozerané spredu), to je útlmová anténa aktívnej odpovede, ktorá má za úlohu eliminovať odrazy aktívnej odpovede v bočných slučkách smerovej charakteristiky. (viď obrázky)
Značka príslušnosti cieľa (NRZ) sa zobrazovala len pri "zakľučovaní", vyzerala ako cieľ len bola trošku "hrubšia" a mala väčšiu diaľku, odraz aktívnej odpovede sa zobrazoval v určitej (pevnej) vzdialenosti od cieľa a bol "širší" ako cieľ.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) Dr.Sova dne 17.04. 2008 02:16, celkem upraveno 1 x.

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

Rádiolokačný diaľkomer P-37

Příspěvek od Dr.Sova » 17.04. 2008 02:06

Prosím všimnite si, na čom je umiestnená anténna jednotka P-37 (v pozadí, hmotnosť 11 ton), tá ruská jednoduchosť nemá konkurenciu :D

http://www.rtv-pvo-gsvg.narod.ru/foto/743rlp/photo.htm
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) Dr.Sova dne 19.04. 2008 05:53, celkem upraveno 2 x.

miso
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 11
Registrován: 16.03. 2008 15:53

Re: NRZ vs. AO

Příspěvek od miso » 17.04. 2008 10:45

Už som hovoril, že Parol v III. Vlnovom pásme pracoval ako Kremnyj-2. Prechod na Parol bol okrem iného „urýchlený“ úletom Mig-25 do Japonska. Rusi na túto zmenu vydali asi 6 miliárd rubľov, no nemohla nastať okamžite(zmena na všetkých RL, lietadlách......nejakú dobu trvá). Bolo rozhodnuté, že systémy Kremnyj-2 a Parol musia nejakú dobu pracovať paralelne. Kľudne mohla nastať situácia, že nejaký RL mal už Parol a na lietadle bol ešte Kremnyj (alebo naopak). Ako by sa v takomto prípade vykonávalo rozpoznanie cieľa???
Princíp sekundárneho radaru:
Sekundární radar je aktivní radar, který potřebuje ke své činnosti další zařízení na palubě letadla, tzv. odpovídač. Na zemi je umístěno zařízení, které se nazývá dotazovač a dále je na zemi umístěn přijímač sekundárního radaru. Dotazovač se v pravidelných intervalech dotazuje a každý dotázaný odpovídač odpovídá svým kódem, který má přidělený pro daný let od řízení letového provozu. Sekundární radar tedy dokáže identifikovat jednotlivá ledadla a navíc odpovídač je spojen s palubním výškoměrem takže do odpovědi může být zakódována i výška letadla. Standardní dotaz SSR (secondary surveillance radar - sekundární přehledový radar) SIF (signal identifikation friend) v normě ICAO (International Civil Aviation Organization) má podobu třech impulsů s definovanou časovou prodlevou na nosné frekvenci 1030 MHz. Časová prodleva mezi prvním a posledním impulzem určuje mód dotazu, třetí impuls pak slouží k zamezení spuštění odpovědí od letounů jež se nenachází ve směru orientace hlavního svazku antény. Toho se dociluje tím, že první a poslední impulz jsou vyslány směrovou anténou s vysokým ziskem, druhý impulz pak anténou s podstatně širším svazkem. Přijímač odpovídače pak porovná amplitudy a časy příchodu jednotlivých impulsů. Pokud je amplituda druhého impulsu vyšší než prvního u třetího není vysílána odpověď, protože se přijímač (letoun) nenachází v oblasti hlavního svazku a případná odpověď by tak způsobovala vznik falešných cílů. Z časového rozdílu mezi impulsy pak přijímač vyhodnotí mód dotazu.........
Na podobnom princípe(sekundárnej rádiolokácie) pracoval aj NRZ Kremnyj-2(2M) len v inom pásme-dm pásme.

Na palube lietadiel boli ešte odpovedače pre navigáciu a pristávanie.
SO- samoljotnyj otvetčik – pre „blízku“ navigáciu a pristávanie. U niektorých typov bol aj automatický výdaj informácie o čísle lietadla, výške letu, zasobe paliva (SOM-64). Je to tiež sekundárna rádiolokácia. Typy sú: „4205“, SO-63, SO-69, SO-72 a ich modifikácie napr. SO-72M, ďalej SOD-57, SOD-64, SOM-64 (medzinárodný), „Uzol-2“.
SRZO-2 je zaproščik-otvetčik(mal aj názov „Chrom-Nikel“ ) systému Kremnyj-2
SRO-2 je otvetčik systému Kremnyj-2. Je to len „otrocký preklad“ a neznamená, že nemal aj prijímač.
Oba typy (SRZO i SRO) sa používali v systéme Kremnyj-2.
Typy odpovedačov SO pre navigáciu (sekundárnu rádiolokáciu) a SRZO(SRO) pre rozpoznávanie cieľa sú aj s uvedením typu lietadla na tejto stránke:
http://aviaros.narod.ru/radio.htm

Záver: Som ochotný pripustiťaj to, že systém Kremnyj-2(2M) nemal Režim3(režim individuálneho rozpoznávania) a teda túto úlohu „svojim spôsobom“ vykonával systém „Aktívnej odpovede“(princíp „kde si TY“). Pôvodné určenie systému „Aktívnej odpovede“ bolo zvýšiť diaľku zisťovania cieľa a tiež pravdepodobnosť zistenia manévrujúcich cieľov, cieľov s malou odraznou plochou........Toto určenie neodporuje možnému použitiu tohto systému aj pri navigácii.
Stále nám však chýba pozemný dotazovač systému „Aktívnej odpovede“. Túto úlohu podľa mňa vykonával NRZ systému Kremnyj-2(dotazovač systému Kremnyj-2).
Aký je princíp činnosti systému „Aktívnej odpovede“??? Nie je to sekundárna rádiolokácia??? Kde je teda dotazovač tohoto systému???
Ako bol spúšťaný palubný odpovedač tohoto systému???

P.S.: Ako palubné odpovedače systému „Aktívnej odpovede“ sa používali aj SOD-57(M), SOD-67(M).......
D-značí „dm“ pásmo.

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

Re: NRZ vs. AO

Příspěvek od Dr.Sova » 18.04. 2008 03:11

to Miso:
Tebou citovaný popis sekundárnej rádiolokáciie je konkretizovaný na odpovedače podľa normy ICAO. Základný princíp sekundárnej rádiolokácie spočíva v tom, že jeden RL vysielač vyšle impulz (stačí jeden nekódovaný, iba amplitúdovo modulovaný), prijímač na palube lietadla (lode, atď...) ho prijme, dá impulz na palubný vysielač (odpovedač) a ten vyšle impulz späť smerom k RL (opäť nemusí byť kódovaný). Tým sa podstatne zvyšuje dosah na prostriedky vyzbrojené takýmto odpovedačom.
Systém NRZ na rozdiel od sek. rádiolokácie slúži k rozpoznávaniu príslušnosti vzdušných námorných a pozemných cieľov. Tým pádom sa signál vyslaný smerom k cieľu kóduje, či už počtom impulzov, ich vzájomným oneskorením, fázovým posunom, a pod.. Kódovaný signál je prijatý palubným prijímačom, dekódovaný, spracovaný a výsledkom je impulz na vysielač, ktorý vyšle kódovanú odpoveď o jeho príslušnosti. Kódovaná odpoveď je prijatá prijímačom NRZ, dekódovaná a vyhodnotená - si "svoj" alebo "cudzí". V podmienkach bojovej činnosti na P-37 sa ciele bez opovede NRZ viedli pod indexom 91- cieľ bez rozpoznávacieho signálu a ciele s odpoveďou NRZ pod indexom 21- cieľ s rozpoznávacím signálom.

Neviem aký druh navigácie myslíš pod pojmom "blízka", je to navigovanie podľa prístrojov na palube alebo navigovanie letovodom? Pretože celý systém aktívnej odpovede bol zavedený len a len pre navádzanie stíhačov letovodmi. Keď nemal letovod na indikátore značku cieľa-echo tak u vlastného stíhača mal (ak všetko fungovalo ako má) signál aktívnej odpovede.

Palubný odpovedač systému aktívnej odpovede sa mal spustiť pri ožiarení stíhača (odpovedače boli montované len na stíhače) rádiolokátorom cm pásma.

Aby sa na indikátore zobrazila rozpoznávacia značka pri cieli musel operátor diaľkomeru (veliteľ RL, DRLI, DDVS) stlačiť "knopku" ZAPROS (tým pádom spustil vysielač NRZ a celý systém zapracoval ako je popísané vyššie). Aby sa na indikátore zobrazila značka aktívnej odpovede nemusel nikto nič stlačiť, impulz sa zobrazil automaticky.

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

Rádiolokačný diaľkomer P-37 - skriňa vysielač-prijímač

Příspěvek od Dr.Sova » 19.04. 2008 05:04

Teraz niečo z iného súdku. Na priloženej fotografii je skriňa vysielača PS-4, vlnovodné ústrojenstvo a bloky prijímača. Elektrónky trčiace z blokov prijímača nasvedčujú tomu že sa jedná o RL P-37 staršej modifikácie.
P37_Vysielac_Prvy_Kanal.jpg
K samotnému popisu:
Úplne dole sa nachádzajú bloky vysielača, smerom zprava do ľava to sú vysokonapäťový usmerňovač VVS, nabíjacia linka DM s vysokonapäťovým vákuovým spínačom VV-20 (slúži na prepínanie režimov vysielania "REDKYJ-ČASTYJ") a impulzný transformátor IT.
Nad vysokonapäťovým usmerňovačom je tyratrónový blok TS s tyratrónom TGI-400/16 (?), vedľa magnetická sústava s magnetrónom MI-29.
Hore na skrini vysielača je umiestnený prijímač, zprava napájací blok (?), blok automatického dolaďovania frekvencie APČ-1 a medzifrekvenčný zosilňovač UPČ-1.
Vedľa vlnovod s kruhovým iskrišťom RR- (?), koaxiálnou odbočkou pre ALK a nakoniec blok vlnovodného zmiešavača VSS. Modernizovaná P-37M a P-37R majú polovodičový prijímač, takže bloky vyzerajú úplne inak.(Žiaľ fotky zatiaľ nemám)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) Dr.Sova dne 19.04. 2008 07:28, celkem upraveno 1 x.

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

Rádiolokačný diaľkomer P-37, P-37M, P-37R vs. 1L117

Příspěvek od Dr.Sova » 19.04. 2008 05:32

Franta02 píše:1L117 je podle číselníků označena jako P-37M.

Také je zde uvedena RLS:
1L117M s popisem RLS "Radioluč".
Podle dostupných informací je to vylepšená RLS 1L117.
Tak ako sa zdá ruské zdroje sa rozchádzajú. V technickom opise, ktorý je zverejnený vyššie sú spomenuté varianty P-37M a P-37R, jedná sa o radary 1RL129.
"Подвижная радиолокационная станция П-37 в процессе совершенствования претерпела несколько модификаций, отличающихся построением некоторых устройств. В настоящем пособии основное внимание уделяется последней ее модификации – РЛС П-37Р. Раннaя модификация П-37М рассматривается в объеме особенностей построения соответствующей аппаратуры."

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

P-37 - maďarská modernizácia

Příspěvek od Dr.Sova » 19.04. 2008 07:36

Na stránke http://www.hmarzenal.hu/English/Military/index.htm som našiel niekoľko obrázkov modernizovanej P-37 v Maďarsku. Vo vysielači je vákuový tyratrón vymenený za keramický, magnetrón Mi-29 je vymenený za Mi-503, úplne nový je aj prijímač.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

Rádiolokačný diaľkomer P-37 - rozvinovanie

Příspěvek od Dr.Sova » 22.04. 2008 20:25

Túto bohulibú činnosť som za svojej kariéry zažil iba dvakrát, raz pri príchode staršej P-37 na Skalité, druhýkrát pri nasunutí techniky na zrenovovanú bojovku. Ešte raz sme sa hrali na vojakov, ale to sa zvinula iba dolná anténa na ukážku zrýchleného zvinovania P-37čky do krytu.
Napriek tomu, že doba rozvinovania bola 8 hodín (s vycvičenou obsluhou), nikdy som to v skutočnosti neviel v tomto čase stihnúť. Pretože niekedy v osemdesiatych rokoch sa zo súpravy vyradzovali pásové ťahače ATS so žeriavovým ramenom, a najbližší funkčný žeriav mala letecká základňa na Sliači, bol problém s montážou horného dielu antény a s horným žiaričom.
Snímky zachycujú kompletáciu horného a dolného zrkadla antény. V pozadí kopce v Poľskej republike a kúsok dedinky Hrčava ;)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

ZSSR vs. USA

Příspěvek od Dr.Sova » 25.04. 2008 06:34

Tak neviem, kto od koho odpisuje:)

http://www.radomes.org/museum/equip/cps-6.html

buko1
Začínající uživatel
Příspěvky: 8
Registrován: 05.05. 2008 21:09

Re: Radiolokační dálkoměr P-37

Příspěvek od buko1 » 05.05. 2008 22:35

1L117 nie je to isté ako P-37MSK... P-37MSK (1RL139MSK) je modernizácia pôvodných rádiolokátorov P-37 z výzbroje OS SR na štandart 1L117 realiozovaná LOBB Banská Bystrica v spolupráci s firmou LEMZ. Rozdielom oproti 1L117 Lira je iný systém IFF a zástavba jednotlivých dielov systému do kontajneru ISO-1D - viac v mojom príspevku na http://forum.valka.cz/viewtopic.php/t/58460

Jačejka
Expert
Příspěvky: 206
Registrován: 06.05. 2008 18:43

Re: NRZ vs. AO

Příspěvek od Jačejka » 23.05. 2008 12:43

Dr.Sova píše:Systém aktívnej odpovede nemal nič spoločné so systémom NRZ (Наземный Радиолокационный Запросчик-pozemný rádiolokačný opytovač). V anténnom prívese boli umiestnené dva bloky, v jednom bol umiestnený vysielač a prijímač NRZ, do neho sa vkladali tzv. kódové filtre (od 1-12). Na lietadlách, všetkých vojenských, sú antény systému NRZ režimu Kremnyj vidieť na prednej a zadnej časti trupu, vzadu väčšinou na smerovom kormidle. Antény majú tvar hrebeňa. (pozri:http://forum.presscont.eu/forum/viewtop ... p=846#p846)
Druhý blok bol prijímač aktívnej odpovede. Vysielačom systému aktívnej odpovede boli vybavené iba stíhacie lietadlá, kôli malej odrazovej ploche pri manévrovaní počas vzdušného súboja.

Netvrdím, že SIF neznamená to čo tvrdíte, ja len popisujem systémy a skratky s ktorými som sa stretol ja. :shock:

Toto nebyla nikdy moje doména. Pro mě to byl vždy " CUKR " a " MONOPOL". AO " MONOPOL" sloužila k prodloužení dosahu radaru na vlastní stíhače. Blok odpovídače AO se na palubě aktivoval ihned po přežehlení vyžařovací chahrakteristikou radaru. Naproti tomu NRZ fungoval jen na povel. Cíl "cukroval" jenom když operátor na indikátoru "Nažal knopku". Občas se stávalo, že zejména letouny Aeroflotu po přeletu hranice do západního Německa letěly se zapnutým odpovídačem SRO a měli jsme z toho "hokej" na sále.
Pak tam doplnili něco, čemu se říkalo FIALKA. Mělo to sloužit k rozpoznání falešné odpovědi "Jsem vlastní letec". Prý při použití tohoto režimu nepřátelské letouny dále odpovídaly jsem vlastní, a ty naše přestaly. Nikdy jsem to v praxi neviděl.

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

P-37 - skriňa vysielača

Příspěvek od Dr.Sova » 04.06. 2008 12:55

Na maďarskom fóre som našiel tento obrázok vysielača, popis blokov je popísaný vyššie
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Neva_07
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 23
Registrován: 28.05. 2008 12:53

Re: P-37 - maďarská modernizácia

Příspěvek od Neva_07 » 24.06. 2008 16:24

Dr.Sova píše:Na stránke http://www.hmarzenal.hu/English/Military/index.htm som našiel niekoľko obrázkov modernizovanej P-37 v Maďarsku. Vo vysielači je vákuový tyratrón vymenený za keramický, magnetrón Mi-29 je vymenený za Mi-503, úplne nový je aj prijímač.

ÚVOD:
Modernizacny program P-37 sa v Madarsku zacal v roku 1997. Prvy zmodernizovany rádiolokátor odovzdala do prevádzky firma HM Arzenál Rt. (a.s.) v roku 1999. V súcasnosti v ozbrojenych silách Madarska tvoria zmodernizované P-37 základné prostriedky kontroly vzdusného priestoru a zúcastnujú sa aj na vytvorení jednotnej Európskej vzdusnej situácie.

Hlavné crty modernizácie:
● príprava na znásanie vacsieho ciklu zatazenia (24 hodinové grafikóny) v roznych poveternostnych podmienkach,
● z dovodu zvysenia spolahlivosti vymena základného otocného loziska, magnetrónov a tyratrónov,
● uskutocnenie roznych vyvinutych funkcií na odhalenie závad,
● digitálne spracovanie signálov s moznostou prepojenia situácie k modernym systémom kontroly vzdusného priestoru a to aj ako samostatny rádiolokátor na odlúcenom stanovisti,
● s vyuzitím digitálneho spracovania signálov z piatich RL kanálov vytvorit obmedzené moznosti merania vysky,
● integrácia sekundárneho RL,
● na jednotnom zobrazovacom systéme umoznit integráciu analógovych a syntetickych znaciek,
● vymena viac skrín na elektrónkovej základni na moderné bloky s modernejsími súciastkovymi základnami z dovodu zvysenia spolahlivosti práce a pripravenosti rádiolokátoru, zároven znízit stupen servisnych a ladiacich prác,
● zlepsenie pracovnych podmienok obsluhy, vytvorením priestrannejsej, klimatizovanej prístrojovej kabíny, kde prácu obsluhgy ulahcia moderné pracoviská na pocítacovom základe.

VYSIELACÍ SYSTÉM
Vysielací systém P-37 je na magnetrónovom základe. Základny princíp zostal aj po modernizácii, ale magnetron a tyratrónové jendotky boli vymenené na nové s vacsou zivotnostou so stabilnym pracovnym cyklom.Tymito zmenami sa dosahuje cistejsí spektrum vyslanych signálov a pracovná spolahlivost, stabilita sa viacnásobne zvacsila.

Vykonané zmeny:
● vymena magnetrónov typu MI-29 za magnetróny typu MI-503,
● vymena celého tyratrónového bloku,
● vymena celého systému ochrany vysielaca,
● prerobenie vnútorného systému káblov.

Vlastnosti:
● 5 násobne vacsia zivotnost,
● cistejsí vysielací spektrum,
● rovnováznejsia stála prevádzka.

VYSOKOFREKVENCNY PREDZOSILOVAC
Vysokofrekvencny predzosilovací systém zalozeny na elektrónkach s postupnou vlnou sa vymenil na predzosilovac na úplnej polovodicovej základni, cím sa zvacsila zivotnost a prestala náchylnost systému k stárnutiu. Pocas celej svojej zivotnosti je schopny zabezpecovat predpísanú, ocakávanú citlivost.
Namiesto jednotiek s roznymi frekvenciami po kanáloch sa zabudovala rovnaká sirokopásmová zosilovacia jednotka.

Vykonané zmeny:
● vymena celého vysokofrekvencného predzosilovaca,
● viacstupnová ochrana voci signálom vlastného vysielaca,
● zmena káblového systému.

Vlastnosti:
● úplná polovodicová základna,
● citlivost minimálne -86dB vo vsetkych pásmach (typicky -87dB a -89dB),
● vzájomná vymenitelnost na vsetkych 5 kanálov,
● kompatibilita aj s nemodernizovanymi P-37.


-- pokracovanie: systém prijímaca a spracovania signálov --
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Neva_07
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 23
Registrován: 28.05. 2008 12:53

P-37

Příspěvek od Neva_07 » 25.06. 2008 12:34

PRIJÍMACÍ SYSTÉM A SYSTÉM SPRACOVANIA SIGNÁLOV
Vymena prijímacieho systému a systému spracovania signálov priniesla mnohogeneracnú zmenu v zivote rádiolokátora. Povodny systém zalozeny na elektrónkovej, alebo diskrétne polovodicovej základni sa úplne vymenil na prijímac spracovania signálolov na báze mikroprocesorov. Od medzifrekvencného stupna je konstrukcia celého rádiolokátoru úplne zdigitalizovaná.

Vykonané zmeny:
● vymena elektronickych a mechanickych castí celého prijímacieho systému a systému spracovania signálov,
● kanál medzifrekvencého zoilovaca signálu,
● medzifrekvencny kanál s APC (automatické preladovanie frekvencie),
● systém APC (automatické preladovanie frekvencie) a miestny oscilátor,
● koherentné spracovanie signálov metódou I-Q,
● amplitúdovy rezim,
● zmiesané rezimy práce,
● selekcia pohybujúcich sa cielov (SPC),
● CFAR,
● podpora rezimu merania vysky.

Vlastnosti:
● vyberanie vzoriek signálov na úrovni medzifrekvencie (14bit, 500MS/s),
● digitálnym sposobom príprava druhého stupna zmiesavania a kanálov I-Q so spocítavacím osciloskopom a so znásobiacim zmiesavacom,
● na nastavovanie sírky medzifrekvencie pouzité digitálne selektory,
● "softver-prijímac", dalsie prijímacie funkcie uskutocnené procesorom spracovania signálov,
● vystupy kanálov analógové a digitálne kódované analógové,
● plot extraktor,
● sietová kommunikácia ARCNET,
● neustála kontrola prevádzaky.

MIESTNY OSCILÁTOR
Miestne oscilátory sa zmenili a sú postavené na báze oscilátorov s elektronickym ladením bez pohybujúcich sa súciastok pocass prevádzky.

Uskutocnené funkcie:
● príprava ysokofrekvencného základného signálu,
● rastrové kroky 25Hz, alebo 50Hz,
● funkcia APC (automatické preladovanie frekvencie),
● ozajstná kontrola a signlizácia medzifrekvencie,
● vysoká stabilita frekvenncie, prijatelné fázové sumy,
● amplitúdové zosilnenie na prijatelnú úroven zmiesavacov.

RIADIACI SYSTÉM
Zmeny rezimov prijímacov sa moze uskutocnit pomocou softveru, a preto systém káblov a roznych signálov prepínaia, ktoré boli nositelmi castych závad sa úplne vymenil na digitálny riadiaci systém.

Digitálny riadiaci systém vykonáva riadenie vysielacieho systému, prácu otácania, vytvárania spústacieho signálu, azimutálneho a polohového systému, a obsahuje sekundárny rádiolokátor.

Vykonané zmeny:
● napasovanie silnoprúdového riadiaceho systému kabíny príjem-vysielanie,
● zrusenie +-27V prepínacích znaciek krúzkového zberaca,
● zjednodusenie káblového systému kabíny,
● signalizacny systém poziaru zabudovany spolocne s bezpecnostnou logikou za úcelom dialkovej kontroly zimného vykurovania kabíny,
● zber a odovzdávanie kontrolnych signálov na dalsie spracovanie,
● generovanie spústacích signálov s vnútornou, alebo vonkajsou synchronizáciou,
● zdigitalizovanie údajov azimutu a polohového uhlu so zachovaním povodného selsyn prenosu,
● sekvenciálne riadenie otácania,
● zlucovanie analógovych videoznaciek piatich prijímacov,
● sekundárny rádiolokátor s extraktorom,
● sietovy menedzment ARCNET.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

Re: P-37

Příspěvek od Dr.Sova » 25.06. 2008 23:24

Neva_07 píše:MIESTNY OSCILÁTOR
Miestne oscilátory sa zmenili a sú postavené na báze oscilátorov s elektronickym ladením bez pohybujúcich sa súciastok pocass prevádzky.
Ako miestny oscilátor v "starej" P-37 bola použitá majáková trióda a dolaďovanie sa uskutočňovalo mechanicky zasúvaním kolíka do rezonančnej dutiny. V režime automatického dolaďovania kmitočtu (ALK, ACF, АПч) kolík zasúval krokový motorček, v ručnom dolaďovaní sa točilo kolieskom, to bolo cez prevodovku krokového motorčeka spojené s dolaďovacím kolíkom.

Napríklad u PRV-16 bol miestny oscilátor druhého zmiešania realizovaný na reflexnom klystróne, ALK bolo riadené zmenou elektrických parametrov klystrónu.
Naposledy upravil(a) Dr.Sova dne 27.06. 2008 04:07, celkem upraveno 4 x.

Neva_07
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 23
Registrován: 28.05. 2008 12:53

P-37 - madarská modernizácia

Příspěvek od Neva_07 » 26.06. 2008 12:25

RIADIACA A INDIKACNÁ JEDNOTKA (RIJ)
Nová riadiaca a indikacná jednotka dostala miesto v prístrojovej kabíne. Jednotlivé signály sa na pracovné miestá obsluhy dostávajú pomocou "palubnej pocítacovej siete". S cielom spatnej kontroly sa digitálne znacky spatne premenia a zobrazujú sa na VIKO.
(vid 1. obr.)

Úlohou RIJ je to, aby vytvorila vztah medzi obsluhou a rádiolokátorom, vztah clovek-stroj. RIJ umoznuje zapínanie a vypínanie rádiolokátora, vyber z roznych rezimov práce, nastavovanie a ladenie roznych systémov rádiolokátora, na jednotnej ploche zobrazuje analógovy a sysnteticky rádiolokacny obraz a zabezpecuje aj funkcie objektívnej kontroly.
(vid 2. obr.)

Vykonané zmeny v prístrojovej kabíne:
● RIJ - digitálny indikátor:
- zobrazenie analógového indikacného obrazu,
- synteticky rádiolokacny obraz (primárne a sekundárne ploty),
- preberanie funkcií dialkového ovládania,
- IBM kompatibilny osobny pocítac s 18" TFT monitorom,
- RS422 interfejs vystupnych dát s kanálmi primárnych a sekundárnych plotov k datovym posunom,
● pouzitie 2ks indikátorov VIKO s digitálnym interfejsom k zobrazeniu analógovych RL informácií,
● novy vynosny indikátor (prenosny pocítac, notebook),
● vybudovanie lokálnej PC siete,
● nová silnoprúdna rozvodná skrina,
● klimatizacná jednotka.
(vid 3. obr.)
(vid 4. obr.)

RIJ je prístroj na báze osobného pocítaca, ktorá z dovodu dobrej ovládatelnosti a prehladnosti disponuje dvoma indikacnymi plochami. Na základnej indikacnej ploche sa zobrazuje úplná RL informácia a na tejto ploche dostáva obsluha úplny obraz o práce rádiolokátoru. Táto plocha zabezpecuje aj ladenie a rozne indikacné rezimy jednotlivych systémov rádiolokátora, a poskytuje podrobnú informáciu o stave jednotlivych systémov.

Na základnej indikacnej ploche sú k dispozícii vsetky funkcie, ale z dovodu rozdelenia úloh vyber jednotlivych rezimov a ovládanie rádiolokátora vykonáva obsluha na "doplnkovom terminály" s dotykovym monitorom.
(vid 5. obr.)

Vseobecné vlastnosti RIJ:
● vytvára vztah clovek-stroj,
● zabezpecuje úplné riadenie celého rádiolokátora, operácie potrebné na uzívatelskej úrovni sú k dispozícii na terminály s dotykovym monitorom, a tym pádom táto cinnost nevyrusuje neustále sledovanie RL informácií,
● zobrazuje analogovy indikacny obraz,
● plot informácie na vyssie stupne velenia odovzdáva pomocou sériového portu,
● od roznych systémov rádiolokátoru neustále preberá informácie o stavu vo forme dát, tieto vyhodnocuje a obsluhe podáva potrebné informácie,
● z dovodu vytvárania objektyvnej kontroly neustále prebieha archivácia dát, co umoznuje aj spatné prehratie zaznamenanych dát, alebo obsluha má moznost si vyhotovit fotky.

Cinitele ovplyvnujúce meranie vysky
Pri meraní vysky hrajú rozhodujúcu rolu spodné styri kanály, a preto kazdy z tychto kanálov musí byt prevádzkyschopná v opacnom prípade v urcitych úrovniach sa chyba merania zvacsuje.

Presnost merania vysky sa zlepsuje, ak vzdusny objekt detekuje v rámci mozností viac prijímacov a preto program umoznuje, aby sa zadali rozne úrovne merania vysky a z toho potom vypocítava optimálne polohové uhly dolnej a hornej antény, teda takto získané "prekryvacie císlo".

Meranie vysky je najlepsie za tych podmienok, ked prekryvanie SCH (vysielanych lúcov antén) je co najvacsie.
(vid 6. obr.)


RIADIACE MOZNOSTI

VYSIELACÍ SYSTÉM:
● zapínanie a vypínanie vysielacov,
● zobrazovanie prúdov magnetrónov, ochrana jednotlivych vysielacov,
● zobrazovanie o aktuálnych stavoch a poruchách RL,
● vyber z roznych spústacích rezimov RL,
● aktivácia, alebo nastavenie ochrán proti samonavádzacím strelám,
● zabezpecenie vyberu polarizácie spodnych troch kanálov.

SYSTÉM OTÁCANIA:
● spústanie, alebo zastavenie otácania,
● indikácia momentálnej otácky antén,
● nastavenie a indikácia polohovych uhlov dolnej i hornej antény.

PRIJÍMACÍ SYSTÉM:
● zapínanie a vypínanie prijímacov,
● spolocné, alebo samostatné nastavovanie zosilovania prijímacov,
● nastavenie úrovne sumu (v prípade CFAR),
● nastavenie hranice koherentného príjmu,
● nastavenie medznej úrovne plot extraktoru,
● zapínanie, alebo vypínanie roznych rezimov prijímaca (selektorov..).


SEKUNDÁRNY RÁDIOLOKÁTOR:
● zapínanie-vypínanie sekundárneho rádiolokátoru SIEMENS1990,
● nastavovanie roznych dotazovacích rezimov,
● aktivácia roznych testovacích a kontrolnych mozností,
● indikácia stavu a porúch prístroja.
(vid 7. obr.)


INDIKACNÉ MOZNOSTI
● horizontálny, alebo vertikálny zobrazovací mód,
● jednotná zobrazovacia plocha:
- zobrazenie analógového indikátorového obrazu, v prípade zvacsenia automaticky zvacsuje rozlísemie,
- zobrazenie syntetickych RL informácií (primárne, alebo sekundárne ploty, sekundárne dráhy letu),
- zobrazenie statickych informácií (státne hranice, rieky, jazerá, mierky......).
● selekovanie podla zdroja informácie (primárna, alebo sekundárna),
● moznost selekcie podla vysky,
● moznost pripínania a otácania letovych informácií (transponder, vlastné císlovanie, ....),
● moznost prepínania mierok a premiestnenia stredu zobrazenia,
● moznost merania dialky a smeru,
● obsluhou definovanie symbolov a nastavenie farieb.
(vid 8. obr.)

Podpora detekcie chyb:
Vnútorny softver neustálym posielanym stavovych informácií informuje obsluhu o stavoch jednotlivych systémov nrádiolokátoru, tym pádom vo velkej miere podporuje odhalenie a odstránenie prípadnych porúch systémov.

Príjem a zobrazenie stavovych informácií:
● zlucovac analógovych videosignálov,
● medzistupen umoznujúci pripnutie analógového indikátora,
● zlucovac digitálnych signálov,
● azimutálny a polohovy konvertor,
● systémy príjmu a spracovania signálov,
● interfejs sekundárneho rádiolokátora.

Cinnost obslúh ulahcuje aj zobrazovanie jednotlivych stavovych informácií v roznych farebnych odtienoch a program posiela aj textovú informáciu o stavoch systémov.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Neva_07
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 23
Registrován: 28.05. 2008 12:53

Re: Radiolokační dálkoměr P-37

Příspěvek od Neva_07 » 26.06. 2008 15:38

A na záver posledná cast mojho prekladu zo vseobecného popisu modernizácie P-37 v madarsku z oficiálnych stránok "HM Arzenál a.s"

OBJEKTÍVNA KONTROLA
Archivované súbory sa dajú spatne prehrat od urcitého dátumu, a tym je v prístroji uskutocnená úplná objektívna kontrola. V programe je moznost selekcie archivovanych súborov, alebo teda selekcie podla kritérií vlastnej obsluhy. Pomocou tejto selekcie je moznost tvorby novych, z pohladu kontroly dolezitych databáz, ktoré sú mensie, nezaberajú vela miesta.

Archivácia:
● analógového videoobrazu,
● syntetickych RL informácií,
● správ o poruchách,
● obsluhou vykonanych operácií.

Spatné prehrávanie:
● archivované datá sa dajú spatne prehrat od urcitého casu, a selekcné moznosti, ktoré poskytuje indikacny podsystém funguú aj pocas spatného prehrávania,
● moznost zmeny prehrávacej rychlosti (1/8x - 16x).

Vyhotovenie fotiek:
● vyhotovená fotka neukladá momentálny obraz ako ozajstná fotka, ale zaistuje údaje momentálnej vzdusnej situácie,
● po spatnom nahrávaní "foiektiek" je mozná lubovolná selekcia zobrazenej informácie, posúvania mierky a stredu zobrazenia.

Tak tolko zo stránok "HM Azrenál a.s.
Este niekolko mojich poznatkov. Kedze som mal moznost viac rokov pracovat so systémom LETVIS, ktorú v Cechách a Na Slovensku vyvíjala a do prevádzky zavádzala firma ALES mozem povedat, ze súcasny systém ASV pouzívany v Madarsku, ale i riesenia v rádiolokátore P-37 je velmi podobny násmu systému. Je viac nez pravdepodobné, ze zaciatkom '90-iatich rokov (pri zrode systému LETVIS) bola úzka spolupráca medzi krajinami. Mozem to potvrdit aj tym, co mi povedali pri návsteve rt základni pri dedinke Kup, kde na zber, spracovanie a odovzdávani RL informácie pouzívajú takisto systém podobny LETVISu. Pri rozhovore s jednym pánom mi povedal, ze zaciatkom '90-iatich rokov sa velmi casto uskutocnovali návstevy medzi krajinami, a nakoniec vznikol tento ASV (u nich to nie je pomenované skratkou LETVIS!).

Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 840
Registrován: 06.02. 2008 17:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

Re: Radiolokační dálkoměr P-37

Příspěvek od Netopýr » 26.06. 2008 19:56

Vřelý dík pánům "Neva_07" a "Dr.Sova" za vyčerpávající informace o modernizacích mého nejoblíbenějšího radiolokačního dálkoměru... ;)
Věřím, že jste potěšili nejedno "ertévácké" očko a duši... :lol:

Neva_07
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 23
Registrován: 28.05. 2008 12:53

Radiolokační dálkoměr P-37 - madarská modernizácia

Příspěvek od Neva_07 » 27.06. 2008 10:20

A aby sme aj videli ako to vyzerá na kopci tak pár vlastnych fotiek anténnej kabíny na kopci (záklana Kup, 03/2007)
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

Re: Radiolokační dálkoměr P-37

Příspěvek od Dr.Sova » 27.06. 2008 15:41

Na obrázku P37_HU_3 sú vidieť dva prívesy s elektrocentrálami, staršie verzie používali elektrocentrály AD-50, novšie verzie AD-60. V slovenskej modernizácii P-37MSK sú použité dve elektrocentrály PETRA 57 CGB, sú omnoho menšie a tak sa zmestili do jedného prívesu :)

VPL-30
Začínající uživatel
Příspěvky: 9
Registrován: 03.08. 2008 02:07

Re: Potenciáloskopy

Příspěvek od VPL-30 » 03.08. 2008 11:30

Dr.Sova píše:Potenciáloskop LN-5 tam určite nebol, ale ani LN-9 sa mi moc nepozdáva. Skôr mi behá po rozume LN-12
P-37 pro systém selekce pohyblivých cílů používal stejné potenciáloskopy jako PRV-11, tedy typ LN-12. Byly osazeny po dvou snad i ve stejných blocích jako měla PRV-11 a postup ladění (délka, stoupání, pravidelnost, jas a ostrost zelené spirály, i anodový proud) byl obdobný jako v PRV-11. Výsledek se kontroloval a jemně dolaďoval osciloskopem, kontrolním signálem (signál se tuším jmenoval "PAČKA"). A protože P-37 měla celkem pět samostatných kanálů (vysílač/přijímač), každý přijímač měl ve voze č.8 svůj blok potenciáloskopů.

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

Re: Potenciáloskopy

Příspěvek od Dr.Sova » 05.08. 2008 14:54

VPL-30 píše: P-37 pro systém selekce pohyblivých cílů používal stejné potenciáloskopy jako PRV-11, tedy typ LN-12. Byly osazeny po dvou snad i ve stejných blocích jako měla PRV-11.....
Bloky s potenciáloskopmi boli v PRV-11 aj v P-37 identické, označené KV-01

Odpovědět

Zpět na „Technické prostředky a zařízení“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti