Stránka 1 z 1

Stíhací letoun MiG-15

Napsal: 25.02. 2008 15:40
od Netopýr
Ruská specifikace:
Kód NATO: Fagot/Midget

Základní TTD a stručná historie jeho vzniku

Napsal: 15.03. 2008 20:28
od Permaktron
Verze:
MiG-15 - základní verze
MiG-15bis - zdokonalená verze s motorem Klimov VK-1 (26,49 kN)
MiG-15bisP - verze s radiolokátorem Izumrud
MiG-15bisS - doprovodný stíhač vybavený přídavnými nádržemi
MiG-15bisR - průzkumná verze
MiG-15bisIŠ - stíhací bombardér
MiG-15UTI - dvoumístná verze
S-102 a CS-102 - licenčně vyráběná československá jednomístná/dvoumístná verze
MiG-15T - československá verze pro vlečení cvičných cílů
LIM-1 a LIM-2 - licenčně vyráběné polské verze
F-2 - licenčně vyráběná čínská verze
FT-4 - licenčně vyráběná dvoumístná cvičná čínská verze

Tabulka takticko-technických dat verzí letounu u nás nejvíce používaných:
basic_ttd.jpg
Stručná historie:
Ozbrojené síly Sovětského svazu po druhé světové válce nutně potřebovaly výkonný tryskový stíhací letoun, který by se již dokázal přiblížit rychlosti zvuku. Na základě tohoto požadavku zahájila konstrukční kancelář Mikojan-Gurjevič vývoj samonosného středoplošníku se šípovitostí křídel 35°.
Nedostatek silných proudových motorů pomohla Sovětům vyřešit britská vláda, jež do SSSR povolila export pohonných jednotek Nene od firmy Rolls-Royce. Z tohoto pohonu pak také vycházel vlastní sovětský vývoj, urychleně dokončený pod vedením konstruktéra Klimova. Prototyp I-310 se poprvé do vzduchu vznesl 30. 12. 1947 s kopiemi britských motorů Nene. Šípová křídla a velká směrová plocha umožnily zkrácení zadní části trupu a tím i efektivnější manévrovatelnost stroje.
MiG-15 však byl ve vysokých rychlostech nestabilní, což komplikovalo účinnou palbu palubními zbraněmi. Tento problém byl částečně vyřešen zavedením dvou aerodynamických plůtků na křídlech u pozdějších verzí.
Začátkem roku 1949 byl typ MiG-15 zařazen do služby u sovětského letectva. Poprvé se letouny objevily ve válce v Koreji v letech 1950-53 a byly velkým překvapením a problémem pro síly OSN až do nástupu letounu F-86 Sabre.
V SSSR bylo vyrobeno více než 8000 kusů tohoto letounu. První zemí, která dostala licenční práva na výrobu MiG-15 bylo Československo, kde se vyráběl od roku 1951 pod označením S-102. Zde bylo do roku 1962 vyrobeno 3454 letounů. Další licenční výroba probíhala v Polsku a Číně.
schema_mig15.jpg
Výzbroj:
- 1 kanon N-37 ráže 37 mm
- 2 kanony NS-23 ráže 23 mm umístěné v přídi
- max. hmotnost nesené přídavné výzbroje je až 500 kg (klasické železné pumy, neřízené rakety a přídavné palivové nádrže)

Zdroj: publikace "Půlstoletí MiGů" a internet

MiG-15 v obrazech

Napsal: 15.03. 2008 20:40
od Netopýr
Fotografie tohoto průkopnického létajícího stroje:
(postupně bude doplňováno)
MiG-15.jpg
MiG-15_a.jpg
MiG-15_b.jpg
kbely_mig15bis-sb_01.jpg
kbely_mig15uti-p_01.jpg
Zdroj: publikace "Půlstoletí MiGů", http://www.cs-letci.wz.cz/

Stíhací letoun MiG-15 - video

Napsal: 28.03. 2008 16:29
od Permaktron
Na našem portálu "ČESKOSLOVENSKÁ PVO 1950-1992" http://cspvo.presscont.eu jsou ke stažení videosoubory. Najdete je v nabídce "Ke stažení".
Odkazy z portálu:
http://cspvo.presscont.eu/modules.php?n ... tit&lid=19

P.S. Nezapomeňte se zaregistrovat i na portálu!

Zavedení letounu do PoSy PVOS

Napsal: 13.06. 2008 16:17
od Jačejka
V roce 1952 začaly první proudové letouny MiG-15 zajišťovat ochranu vzdušného prostoru Československa...
zavedeni_MiG-15.jpg
Zdroj: Armádní zápisník 1/2001

Stíhací letoun MiG-15 video

Napsal: 20.02. 2014 11:59
od Netopýr
Krátké video o tomto legendárním stíhacím letounu v ruštině s anglickými titulky.
http://www.youtube.com/watch?v=yMNnXwgXNcw

Stíhací letoun MiG-15

Napsal: 30.10. 2015 19:40
od Jačejka
IMG_20150530_063321.jpg