Stíhací letoun MiG-21

Veškeré typy letadel, která byla ve výzbroji stíhacích leteckých útvarů PVOS za celou dobu její existence. TTD, modifikace, druhy výzbroje a vybavení, specifika jejich použití pro vedení vzdušného boje, zvláštnosti, neobvyklá konstrukční řešení, srovnání...

Moderátor: Netopýr

Odpovědět
Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 816
Registrován: 06.02. 2008 17:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

Stíhací letoun MiG-21

Příspěvek od Netopýr » 25.02. 2008 15:44

Ruská specifikace:
Kód NATO: Fishbed

Permaktron
Experimentátor
Příspěvky: 271
Registrován: 07.02. 2008 23:24
Bydliště: České království
Kontaktovat uživatele:

Základní TTD a stručná historie jeho vzniku

Příspěvek od Permaktron » 15.03. 2008 17:49

Verze:
MiG-21F - základní verze
MiG-21F13 - mírně upravená verze MiG-21F
MiG-21P - záchytný stihač
MiG-21PF - modernizovaná verze MiG-21P
MiG-21FL - verze pro indickou armádu
MiG-21PFV - verze s tropickými úpravami pro Vietnamskou soc. rep.
MiG-21PFM - překonstruovaný typ MiG-21PF
MiG-21PFS - verze s ofukovatelnými klapkami a novým radarem
MiG-21PFM (SPS) - typ MiG-21PFM vybavený systémem SPS
MiG-21U - dvojmístná cvičná verze
MiG-21R - průzkumná verze vycházející z MiG-21PFM (SPS)
MiG-21S - letoun pro vybojování vzdušné nadvlády za každého počasí
MiG-21SM - vylepšená verze MiG-21S
MiG-21SMT - verze se zvětšenou hřbetní palivovou nádrží
MiG-21M - modernizovaná verze vycházející z MiG-21SM
MiG-21MF - nepatrně upravená verze MiG-21M
MiG-21MFN - interoperabilnÌ subverzi MFN pro NATINADS
MiG-21MT - verze MiG-21M se zvětšenou hřbetní palivovou nádrží
MiG-21RF - verze s drakem verze MiG-21R a motorem R-13F-300
MiG-21US - dvoumístná verze vycházející z MiG-21S
MiG-21UM - verze s drakem MiG-21US a avionikou MiG-21M
MiG-21bis - modernizovaná verze vycházející z MiG-21MF
MiG-21-93 - vylepšená verze MiG-21bis (viz text)
MiG-21bis Lancer III - Rumunsko-Izraelská modernizovaná verze s radarem Elta EL/M 2032 a schopností nést západní zbraně
J-7/F-7 - čínská licenčně vyráběná verze

Tabulka takticko-technických dat verzí letounu u nás nejvíce používaných:
basic_ttd.jpg
Stručná historie:
MiG-21 si vydobyl renomé jednoho z nejužitečnějších bojových letounů poválečné éry. Odhaduje se, že bylo vyrobeno asi 12 000 letounů všech verzí, které sloužily nebo ještě slouží v ozbrojených silách 50 zemí.
Základní konstrukce byla vytvořena během osmnácti měsíců po skončení korejské války na žádost sovětských úřadů o přepadový stíhač pro dobré počasí s omezenými možnostmi pro útok na pozemní cíle. Vzniklo asi třicet předsériových strojů, první stroje měly instalován proudový motor R-11 s tahem 50 kN. MiG-21 má dltovité křídlo. První prototyp E-4/1 s deltakřídlem vzlétl 16.června 1956.
Začátkem roku 1958 vzlétl prototyp E-6 s rekonstruovaným trupem, zvláště zadní částí a novým překrytem kabiny. Aerodynamické plůtky na spodní straně křídla nahradil jeden větší na spodní části trupu. Byl to prototyp definitivního sériového MiG-21. Do služby v sovětském letectvu byl zařazen v roce 1959. MiG-21 je velmi výkonný, obratný a spolehlivý letoun, ale má mírné nedostatky v avionice, hlavně v absenci vybavení pro operace ve zhoršených povětrnostních podmínkách.
MiG-21F Fishbed-B se od původní verze liší jen mírně, a to uspořádáním antén v trupu. Je vyzbrojen dvěma 30mm kanony NR-30. Sériový MiG-21F-13 Fishbed-C se do aktivní služby dostal roku 1958. Měl silnější motor a rozšířenou směrovou ocasní plochu. Pod křídly byly instalovány závěsníky pro podvěsnou výzbroj. MiG-21F-13 byl vybaven autopilotem KAP2K a katapultovacími sedačkami. Byla zvětšena kapacita palivových nádrží z 2280 na 2550 l a pod trupem zavěšena nádrž o 490 l. MiG-21PF s motorem R-11F2-300 o tahu 60 kN vlastnil vyhledávací a pronásledovací radar RP-21 Safir. Z tohoto důvodu musela být zvětšena příď letounu. Zvětšila se i hřbetní část trupu a byla zde umístěna nová elektronika a palivová nádrž.
Verze MiG-21PFM Fishbed-E byl radikálně přepracovaný typ PF. Brzdící padák byl přesunut ze spodní části trupu do kořene směrové ocasní plochy, což výrazně zkrátilo dojezd. Nový kryt kokpitu byl nyní dvoudílný a již se neodklápěl dopředu, ale doprava.
Verze MiG-21M Fishbed-J pocházející z verze MiG-21SM byla poháněno motorem R-11-300 s tahem 60,82 kN, měla rozšířenou nadstavbu na hřbetě trupu, tvořící schránku pro přídavnou avionickou výstroj, výkonnější palubní RL a čtyři závěsníky místo dosavadních dvou pod křídly.
MiG-21bis Fishbed-L se od svých předchůdců odlišuje použitím nových modernějších technik stavby, větší kapacitou palivových nádrží a modernizovanou avionikou, která mu umožňuje nasazení jak do vzdušných bojů, tak i k útokům proti pozemním cílům. Roku 1975 se objevila verze MiG-21bis Fishbed-N, která navíc dostala výkonnější turboreaktivní motor a ještě modernější avioniku.
MiG-21bis Fishbed-N vznikl dalším vývojem z verze MiG-21bis Fishbed-L, s nímž se veřejnost poprvé seznámila roku 1971.
OKB MiG představil v roce 1993 verzi MiG-21-93 vycházející z verze MiG-21bis. Letoun má jednodílný překryt kabiny se dvěma zrcátky, HUD displej, přilbový zaměřovač, novou zbraňovou elektroniku a novou výzbroj. Nový radar Kopyo umožňuje vyhledávat cíle ve všech letových hladinách i na pozadí země a do vzdálenosti 57 km může sledovat až 8 cílů. Díky zmenšení elektronických systémů má tato verze zvětšené palivové nádrže.
schema_mig21.jpg
Výzbroj:
- 1 kanon GŠ-23 ráže 23 mm
- 4 podkřídlové závěsníky s celkovou max. nosností až 1500 kg
- PLŘS R-13 (AA-2 Atoll), R-60 (AA-8 Aphid)
- raketnice s neřízenými raketami UV-16-57, FAB-250, FAB-500
- bomby, nádrže s napalmem, přídavné nádrže (391, 631 kg) ...

Zdroj: publikace "Půlstoletí MiGů" a internet
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) Permaktron dne 15.03. 2008 19:19, celkem upraveno 1 x.

Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 816
Registrován: 06.02. 2008 17:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

MiG-21 v obrazech

Příspěvek od Netopýr » 15.03. 2008 18:13

Fotografie tohoto legendárního létajícího stroje:
(postupně bude doplňováno)
MiG-21MFN.jpg
MiG-21.jpg
MiG-21_a.jpg
MiG-21_b.jpg
MiG-21_c.jpg
MiG-21_d.jpg
MiG-21_e.jpg
MiG-21_f.jpg
kbely_mig21f_01.jpg
kbely_mig21pf_01.jpg
kbely_mig21pfm_01.jpg
kbely_mig21um_01.jpg
kbely_mig21um_02.jpg
MiG-21_g.jpg
MiG-21_static_01.jpg
MiG-21_static_02.jpg
Zdroj: Archiv Josefa Hlavy, publikace "Půlstoletí MiGů", Archiv CS PVO, internet, http://cs-letci.wz.cz/
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Permaktron
Experimentátor
Příspěvky: 271
Registrován: 07.02. 2008 23:24
Bydliště: České království
Kontaktovat uživatele:

Stíhací letoun MiG-21 - video

Příspěvek od Permaktron » 28.03. 2008 16:21

Na našem portálu "ČESKOSLOVENSKÁ PVO 1950-1992" http://cspvo.presscont.eu jsou ke stažení videosoubory. Najdete je v nabídce "Ke stažení".
Odkazy z portálu:
http://cspvo.presscont.eu/modules.php?n ... tit&lid=15
http://cspvo.presscont.eu/modules.php?n ... tit&lid=16

P.S. Nezapomeňte se zaregistrovat i na portálu!

Dr.Sova
Expert
Příspěvky: 397
Registrován: 04.03. 2008 02:22
Bydliště: Skalité

Stíhací letoun MiG-21 - antény systému rozpoznávania

Příspěvek od Dr.Sova » 22.05. 2008 17:02

Vo vlákne http://forum.presscont.eu/forum/viewtop ... f=20&t=225 sme sa bavili o palubnej elektronickej výzbroji stíhačov, prikladám fotky antén rozpoznávacieho systému SRZO-2 umiestnené v prednej a zadnej časti lietadla, v tomto prípade MiG-21. Upozorňujem, že umiestnenie antén systému Kremnyj sa u jednotlivých verzií líšilo.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Jačejka
Expert
Příspěvky: 200
Registrován: 06.05. 2008 18:43

Přestavba MiG-21MF na verzi MFN

Příspěvek od Jačejka » 10.06. 2008 15:14

Plukovník Ing. František Hlavnička sděluje členům řešitelského týmu svoje poznatky z letového testu MiG-21MFN...
prestavba_MiG-21MF_01.jpg
prestavba_MiG-21MF_02.jpg
Přerod MiG-21MF na MiG-21MFN v hangáru LZ Čáslav. Šedo-šedá skvrnitá NATO kamufláž nebyla na těchto letounech realizována.
prestavba_MiG-21MF_03.jpg
prestavba_MiG-21MF_04.jpg
prestavba_MiG-21MF_05.jpg
prestavba_MiG-21MF_06.jpg
prestavba_MiG-21MF_07.jpg
prestavba_MiG-21MF_08.jpg
prestavba_MiG-21MF_09.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

tove
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 22
Registrován: 06.04. 2008 20:50

Model MiG-21 (?) - nabídka

Příspěvek od tove » 01.02. 2009 17:50

Získal jsem poškozený duralový model (asi MiG-21), který původně stál na stojánku z plexiskla v jedné kanceláři ve Smíchovských kasárnách. Loňského roku ale tento model prodělal při stěhování "autohavárii". Stojánek na odpis a torzo zbylo. Jestli má někdo zájem, ozvěte se, třeba to ještě udělá někomu radost. Foto pošlu emailem.

Netopýr
Šéfmoderátor
Příspěvky: 816
Registrován: 06.02. 2008 17:48
Bydliště: Markrabství moravské
Kontaktovat uživatele:

Stíhací letoun MiG-21 video

Příspěvek od Netopýr » 20.02. 2014 11:57

Krátké video o tomto stíhacím letounu v ruštině s anglickými titulky.
http://www.youtube.com/watch?v=rBw0xao63XE

Odpovědět

Zpět na „Letouny a jejich výzbroj“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host